הפרעות שינה אצל נשים

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הפרעות שינה אצל נשיםכולנו צריכים שינה טובה כדי שנוכל לתפקד בצורה תקינה ביום למחרת. משך זמן השינה המומלץ בקרב בוגרים הוא בין 7 ל-9 שינה בלילה. הפרעות שינה אצל נשים הן שכיחות בשל גורמים שונים, בעיות שינה עלולות להוביל לפגיעה בעבודה, בעיות זיכרון, מחלות והגברת סיכון לפציעות. ברגע בו נבין את הגורמים הסביבתיים והרגלי חיים אשר פוגעים לנו באיכות השינה נדע איך להתמודד איתם.

 

מה מפריע לכן לישון?

כפי שציינו, הפרעות שינה אצל נשים הן שכיחות בכל הגילאים, אך יותר בקרב הגילאים המבוגרים. הנה מספר גורמים המהווים לפגיעה באיכות השינה:

  • מחזור חודשי – בימים שלפני המחזור נשים רבות חוות שינויים גופניים, בטן נפוחה, השדיים כואבות וכמו כן, הדחף לאכול מתוק, עצבנות ועוד גורמים עשויים להוביל לפגיעה בשינה. אם פעם בחודש במשך ימים קבועים אתן סובלות מבעיות שינה, ייתכן וזאת הבעיה. טיפולים תרופתיים יכולים לסייע לכן לעבור את הקושי הזה. אם יש לכן יקיצות ליליות או קושי בהירדמות מומלץ להגיע לרופא. הטיפולים התרופתיים יכולים למנוע שינויים הורמונליים שהם המוקד המרכזי לבעיות השינה בקרב נשים.
  • היריון – היריון מלווה בבחילות, צרבות, כאבי גב ונדודי שינה. הריון בהחלט יכול לפגוע באיכות השינה, אבל בהחלט אפשר להתמודד איתו. הפרעות שינה אצל נשים בהיריון יהיו נפוצות יותר בשליש הריון ראשון ובחודש 8-9 להריון. השינוי הפיזי שמתחולל בגופכן לא נותן מנוחה במהלך הלילה אך יש לכך פתרונות. לדוגמה, שינוי תנוחה במהלך השינה יכול לשפר את איכות השינה, תרגולים פיזיים יכולים לשפר את השינה, זמני שינה קבועים ואף כריות מיוחדות לשינה במהלך ההריון. גם כאן, מומלץ להגיע לרופא כדי לוודא מה הגורם לפגיעה באיכות השינה ויקיצות ליליות. לעיתים תוספי תזונה יכולים לשפר את איכות השינה שלכם ואף מכשירים שונים במקרה של דום נשימה חסימתי בשינה. מלבד לתסמינים פיזיים המובילים לפגיעה באיכות שינה, יש גם משפיעים נפשיים. במהלך החודשים הראשונים להריון נשים רבות חוות דיכאון וחרדה עקב שינויים פיזיים ולחץ. גם בחודשים האחרונים ללידה המתח גובר ובכך גם השינה נפגעת. התמודדות מול מתחים היא לא פשוטה, אבל אפשרית עם שיתוף מול בעל מקצוע ואפילו חברה, תרגילי נשימה וכמו כן, גם תרגילי כושר מותאמים.
  • הורות – לאחר הלידה נשים רבות חוות חוסר איזון הורמונלי המשבש את איכות השינה. כמו כן, הלחץ לאחר הלידה גם הוא פוגע באיכות השינה ושינויים בשגרת השינה. יש לאפיין את הבעיה ולוודא בין אם מדובר על בעיה שדורשת טיפול רפואי או בעיה פסיכולוגית הכוללת חרדות, דיכאון לאחר לידה, מתחים נפשיים ועוד. אפיון הפרעת השינה היא קריטית כדי למנוע בעיות רפואיות כמו דום נשימה חסימתי בשינה אשר יכול להוביל למחלות חמורות. 
  • גיל – ככל שאנחנו מתבגרות ככה הסבירות בה נסבול מהפרעות שינה גדלה. הפרעות שינה תלויות בגיל ובמשקל, בין היתר הפרעות שינה כמו נחירות, נדודי שינה, דום נשימה ועוד. הפרעות שינה אצל נשים שכיחות בגילאי 50 ומעלה ובין היתר בקרב נשים שסובלות מאלרגיה, אסטמה וכד'.  שינויים באורח החיים ונטילת תרופות לחסימת תגובה אלרגית יכולות לשפר את איכות השינה שלכם – בייעוץ רופא כמובן.

 

סוגי הפרעות שינה אצל נשים וגבריםסוגי הפרעות שינה אצל נשים וגברים

  • היפרסומניה – הפרעת שינה זאת בא לידי ביטוי בעייפות כרונית במהלך היום, למרות שישנתן מספיק במהלך הלילה. הפרעת שינה זאת פוגעת באיכות החיים ויכולה להוביל לעצבנות, חרדות ומצוקה נפשית משמעותית. כדי לאבחן שאכן מדובר על הפרעת שינה ולא בעיה נקודתית משך זמן ההפרעה צריך לעלות על חודש. התסמינים להיפרסומניה הם חוסר ריכוז, דיכאון, עייפות ועוד. הטיפול להיפרסומניה הוא תרופות נוגדות דיכאון, לעיתים טיפול פסיכולוגיים יכול לעזור ועוד.
  • פאראסומניה – מדובר על תופעות לא רגילות ולא רצוניות המתרחשות במהלך הלילה תוך כדי שינה. יש מגוון של תופעות אופייניות לפאראסומניה: הליכה בשינה, סיוטים, הפרעת ביעותים. הליכה בזמן שינה מתרחשת בדרך כלל בחלק הראשון של מחזור השינה. הליכה בשינה מאופיינת עם הליכה בזמן שינה לא רצונית ובמקרים רבים, לא יזכור האדם שעשה זאת. הליכה בשינה יכולה להתאפיין גם בביצוע פעולות נוספות במהלך השינה, מדובר על תופעה שיכולה להיות נטייה משפחתית. סיוטים כולנו חווים, אבל יש מקרים בהם הסיוטים פוגעים בשגרת החיים וגורמים ליקיצות חוזרות במהלך הלילה. כאשר הסיוטים הופכים לשגרה ואף גורמים להירתע משינה, יש לפנות לרופא וטיפול פסיכולוגי. הפרעת ביעותים בא לידי ביטוי בצעקות במהלך השינה, הסובל מההפרעה חווה חרדה במהלך השינה וכאשר יתעורר לא יזכור דבר. התופעה יותר נפוצה בקרב גברים וילדים, אך גם אופיינית לנשים אשר חוו חרדה. הטיפול בפאראסומניה נובע מחרדות ומתחים לרוב והטיפול הייעודי הוא פסיכולוגי. במקרים קשים יהיה ניתן לטפל בבעיה באמצעות טיפול תרופתי.
  • אינסומניה – אינסומניה היא תופעה שכיחה – נדודי שינה. נדודי שינה יכולים לקרות עקב שינויים בזמני שינה, מתחים, לחצים, מזרון לא תקין ועוד. נשים רבים יחוו נדודי שינה בתקופה כזאת או אחרת, בדרך כלל במהלך הריון זה יותר נפוץ אצל נשים ובגילאים מבוגרים. נדודי שינה הם גם נטייה משפחתית ויש למצוא את שורש הבעיה כדי שתוכלו לחזור לשינה תקינה במהלך הלילה. נדודי שינה יכולים להצביע גם על בעיה בריאותית כמו נחירות, דום נשימה חסימתי במהלך השינה ועוד.
  • רגליים חסרות מנוחה – תסמונת הרגליים חסרות המנוחה היא גורם מרכזי אל הפרעות שינה אצל נשים. התופעה נפוצה בגיל המעבר ואצל נשים בהריון. התופעה באה לידי ביטוי בצורך להזיז את הרגליים במהלך השינה, מה שגורם לקטיעת שינה רציפה ויקיצות ליליות.
  • תרופות/אלכוהול/עישון – כל אלו הם גורמים אשר פוגעים באיכות השינה ובאיכות הנשימה במהלך הנשימה. על ידי שינוי בהרגלים אלו תוכלו לישון הרבה יותר טוב בלילה. 

הפרעות שינה אצל נשים – טיפול

הפרעות שינה אצל נשים נובעות ממגוון רחב של סיבות, החל משינויים הורמונליים ועד לנטייה גבוהה יותר לדיכאון מאשר גברים. כדי לטפל בבעיה בראש ובראשונה יש לאבחן את הסיבות המובילות להפרעת השינה. בתור התחלה, הרופא מברר מהי היגיינת השינה – מתי אתן הולכות לישון, מה אתן אוכלות לפני השינה וכמה שעות לפני, האם אתן עושות פעילות גופנית כלשהי ועוד. כמו כן, יש השפעה לאם הסובלת היא בהריון או לאחר הריון, גיל 50 ומעלה וכד'. הטיפולים המוצעים הם טיפול התנהגותי, טיפול תרופתי ובמקרים מסוימים גם טיפול כירורגי.=

הפרעות שינה אצל נשים יכולות לנבוע גם עקב בעיה נשימתית המובילה לדום נשימה חסימתי. במקרה כזה, יאבחן הרופא באמצעות בדיקת CT, רנטגן ומעבדת שינה מהי הסיבה הגורמת לסובלת לא להירדם בלילה באופן תקין. דום נשימה חסימתי מאופיין מאוד עם נחירות עוצמתיות ופנייה לרופא בזמן הנכון יכולה להציל אתכן ממצבים רפואיים חמורים מאוד. הטיפול במקרה כזה יכול להיות כירורגי כאשר מה שגורם לחסימה בדרכי הנשימה במהלך השינה הוא מבנה לסת, לשון גדולה, מחיצות אף, שקדים שחוסמים את דרכי הנשימה ועוד. טיפולים כירורגיים במקרים כאלה לא יהיו מורכבים, בדרך כלל משך זמן הניתוח הממוצע יהיה כשעה בממוצע. כמובן, המטרה היא להימנע מטיפולים כירורגיים.

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ