השפעת תרופות פסיכיאטריות על הזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

תרופות פסיכיאטריות על הזעת יתרהזעת יתר היא תופעה שטורדת את מנוחתם של חולים רבים בישראל. היא באה לידי ביטוי בפעילות מוגברת של בלוטות הזיעה במקומות שונים בגוף ועלולה להוות מטרד אסתטי שבא לידי ביטוי בכתמי רטיבות על הבגדים, בדליפה של זיעה מאזור הפנים ועוד.

מגוון גורמים אחראים להזעת יתר, ומאמר זה מתמקד בהזעת יתר שנגרמת כתופעת לוואי של כדורים פסיכיאטריים.

מה הם הגורמים להזעת יתר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים?

התרופות הפסיכיאטריות השונות שגורמות לתופעה של הזעת יתר פועלות במגוון רחב של מנגנונים, אך ניתן לחלק את השפעתן על מנגנון הזיעה לשתי קבוצות מרכזיות. בקבוצה אחת ישנן תרופות שפועלות באופן מרכזי על המרכזים הספינליים שתפקידם לווסת את חום הגוף או על ההיפותלמוס במערכת העצבים המרכזית ובקבוצה השנייה ישנן תרופות שפועלות בצומת הסמוך לבלוטות הזיעה שנקרא eccrine-neuroeffector junction או ישירות על הגנגליה הסימפתטית.

יש לציין כי למרות שישנו מגוון רחב של תרופות פסיכיאטריות שיכולות להוביל לתופעה של הזעת יתר, הרי שאין זה מן ההכרח שכל אדם שמטופל בתרופות אלו יסבול מתופעה זו. בין התרופות שהשימוש בהן מעלה את הסיכון להזעת יתר שנקראות לפיכך Hyperhidrosis יש להזכיר את התרופות הבאות:

  • Milnacipran.
  • Venlafaxine.
  • Amitriptyline.
  • Doxepin.
  • Bupropine.
  • Reboxetine.
  • Mitrazapine.

מה הם התסמינים של הזעת יתר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים?השפעת תרופות פסיכיאטריות על הזעת יתר

הזעת היתר שמקורה בנטילה של כדורים פסיכיאטריים יכולה ללבוש צורות רבות ומגוונות. ישנם חולים שעשויים להתעורר משנתם ולגלות שבגדיהם והמצעים עליהם ישנו ספוגים לחלוטין בזיעה, אך אחרים יכולים לסבול מהזעה חמורה מהרגיל, אם כי באופן קל יחסית שכמעט לא יפריע לאיכות חייהם התקינה.

הזיעה יכולה להופיע במספר מוקדים כמו למשל בכפות הידיים, בכפות הרגליים, בבתי השחי או במשפעות אך במקרים הקשים יותר היא עשויה להיות מפושטת ולהופיע בכל הגוף.

כיצד מאבחנים הזעת יתר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים?

האבחון של הזעת יתר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים מתבסס במידה רבה על תשאול מקיף של המטופל אודות התסמינים מהם הוא סובל ובחינה של סך כול התרופות שהוא צורך. לא אחת מתברר כי המקור להזעת היתר הוא בהפרעה הפסיכיאטרית בגינה הוא נוטל את התרופות וכן לא אחת מתגלה כי המקור להזעה הוא אחר וכי ההזעה התרחשה עוד קודם לכן.

מאחר והזעת יתר אינה תסמין ספציפי לפעילות של הכדורים הפסיכיאטריים ניתן לבצע מספר בדיקות דם או בדיקות שתן למשל על מנת לשלול קיום של גורמים אחרים שהיו עשויים להוביל לתופעה זו. בנוסף, במקרים רבים, הקטנת המינון או החלפת הכדורים מובילה להפסקת הזעת היתר, וכך לאבחן בוודאות כי המקור לתופעה של הזעת היתר הוא בכדורים אותם נטל המטופל.

כיצד מטפלים בהזעת יתר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים?

במידה ואכן מתברר כי המקור להזעת היתר הוא השימוש בכדורים הפסיכיאטריים ניתן בהחלט לשקול לשנות את המינון של התרופות או להחליף תרופות לגמרי. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לשקול להמשיך לקחת את הכדורים חרף ההזעה המוגברת. במקרים מסוימים ניתן יהיה לעשות שימוש בטיפולים שונים שמתאימים גם למצבי הזעת יתר שמקורם בגורמים אחרים.

בין היתר, הטיפולים כוללים שימוש בזרמים חשמליים, הזרקת בוטולינום טוקסין, בתכשירי אלומיניום כלוריד ועוד. בנוסף לכך, ניתן להמליץ למטופל לנקוט בדרכים שונות להפחתת מידת החומרה של ההזעה כמו למשל להפסיק לעשן, לרדת במשקל ועוד.

ראו גם:

שימוש בסמים והזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ