הזעת יתר אצל ילדים: כך תתמודדו

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר אצל ילדיםהזעת יתר אצל ילדים היא מצב שיכול להתפתח בכל שלב, ולכן גם ילדים עלולים לסבול מכך. ברוב המקרים, ילדים סובלים מהזעת יתר הקשורה ל"טריגר" כלשהו, כמו פעילות גופנית, מזון חריף, חרדה ומצוקה או חום.

בנוסף, הזעת יתר בילדים נפוצה יותר בילדים הסובלים מעודף משקל ובמהלך גיל ההתבגרות. מצב זה עלול להיות חמור גם מבחינה נפשית וחברתית, ולעתים ילדים הסובלים מכך סובלים כתוצאה מביטחון עצמי ירוד ומדחייה חברתית.

לכן חשוב מאוד לטפל בהזעת יתר אצל ילדים במסירות ולנסות להתמודד עם המצב גם מבחינה רפואית וגם מבחינה חברתית.

 

הזעת יתר אצל ילדים: חשיבות אבחון וטיפול נכונים

האבחנה של הזעת יתר אצל ילדים מתבצעת בדרך כלל על פי תלונות של הילד או ההורה. במקרים שונים, ניתן לבצע בדיקות מעמיקות יותר ומבחנים מתקדמים אשר מסייעים לבדוק האם יש אזורים בהם יש נטייה מוגברת להזעת יתר.

מכיוון שהזעת יתר אצל ילדים היא בעלת משמעות חברתית ונפשית אדירה, הטיפול בה הוא חיוני. הטיפול בהזעת היתר בילדים דומה מאוד לטיפול במבוגרים, וכולל:

הימנעות מהגורמים להזעה כל ילד חייב להכיר את ה"טריגרים" השונים הגורמים לו להזיע, ולהימנע מהם. אם לא ידוע מהו הגורם להזעה, רצוי לנסות להימנע מסוגי מזון שונים ולהתלבש באופן המתאים למזג האוויר כך שהזעת היתר תימנע.

קרמים למניעת הזעת יתר אצל ילדים

שימוש בקרמים אנטי-פרספירנטיים עוזר מאוד להפחתת כמות הזיעה ולמניעת הזעת יתר אצל ילדים. מומלץ למרוח את הקרמים במקומות בהם מזיעים על פי הצורך ולפי ההנחיות, וכיום ניתן למצוא קרמים רבים ללא מרשם רופא המסייעים רבות להפחתת הזיעה.צמצום הזעת יתר אצל ילדים בעזרת קרם

במידה ואין הצלחה גדולה בשימוש בקרמים האלה, ניתן לעבור לשימוש בקרמים עם מרשם רופא, המכילים בדרך כלל אלומיניום כלוריד. קרמים מסוג זה בדרך כלל יעילים ביותר, אך גם גורמים לתופעות לוואי ועלולים במקרים שונים לסכן את העור.

תרופות אנטי כולינרגיות

שימוש בתרופות אנטי כולינרגיות יעיל במקרה של הזעת יתר המערבת את כל הגוף, והתרופות עוזרות להפחית באופן משמעותי את הזעת יתר אצל ילדים. יש לציין שלתרופות אלה תופעות לוואי רבות כמו יובש בפה, טשטוש בראיה, אצירת שתן ועצירות ולכן לא נוטים להשתמש בתרופות האלה באופן תדיר אלא רק כמקרה חירום.

בגלל אילו סיבות הזעת היתר אצל ילדים עשויה להתפתח?

אם מסתכלים על הסוגייה של הזעת יתר אצל ילדים, אזי שעל פי המספרים הרשמיים שמוכרים כיום בספרות הרפואית, בין אחוז אחד, לבין שישה אחוזים מהילדים בעולם המערבי, סובלים כיום מבעיות כאלה ואחרות של הזעת יתר אצל ילדים. עוד מבחינה של נתונים, ידוע כיום כי הזעה היתר ניכרת בצורה שווה ובאחוזים שווים אצל נשים ואצל גברים כיום, זאת בניגוד לסטיגמות רבות בנושא, לפיהן גברים נוטים לסבול באחוזים גבוהים יותר מהזעת יתר. מצד אחד, הזעת היתר שאנחנו חווים יכולה להתרחש בשל סיבות לא ידועות כלל, ומנגד, הזעת יתר אצל ילדים יכולה להתרחש בעקבות אחד או יותר מהסיבות הבאות:

  • מחלות חום
  • נטילה של תרופות, זאת כאשר אחד מתופעות הלוואי של תרופות אלה זה הזעת יתר
  • בעיות והפרעות של איזון במערכת העצבים של הגוף שלנו
  • מחלות המשפיעות על חילוף החומרים בגוף שלנו, זאת לדוגמת – פעילות יתר בבלוטת התריס, שידון, או סכרת
  • בעיות נפשיות שונות, לחץ וסטרס מוגברים מכל מיני סיבות יכולים במידה רבה להשפיע על הופעת הזעת יתר אצל ילדים

במצב של הזעת יתר אצל ילדים חשוב להקפיד גם על תזונה

ראשית יש לשים לב שהילד מקבל מספיק נוזלים ושותה במהלך היום. ילדים רבים "שוכחים" לשתות. הדבר כמובן חשוב בשגרה ובימי קיץ חמים ועל אחת כמה וכמה אצל ילדים הסובלים מהזעת יתר ומאבדים נוזלים רבים דרך הזיעה. לכן, הקפידו שילדיכם שותה כמות מספקת של מים והכניסו את השתייה לשגרת היום שלו ושלכם

שנית, יש לשים לב לתזונה של הילד. תזונה נכונה חשובה להתפתחות וגדילה של הילדים, לבניית העצמות ותאי הגוף בצורה טובה. מעבר לכך, לתזונה יש גם השפעה על הזעת יתר אצל ילדים. ישנם מזונות הנחשבים למעודדי הזעה. כדאי לבדוק את הרשימה הזו על הילד שלכם כיון שכל גוף מגיב אחרת.

 

מהם המזונות הנחשבים מעודדי הזעת יתר אצל ילדים?

  • מזון חריף – לא רבים הילדים שמוסיפים חריף לאוכל, אבל אם ילדכם אוהב לאכול חריף וגם סובל מהזעת יתר כדאי לבדוק את ההשפעה של האוכל החריף על כמות הזיעה. זאת מכיוון שהחומר שנמצא בתבלינים החריפים מגרה את קולטני העצבים הנמצאים בחלל הפה, בלשון ובחיך ולמעשה יוצר במוח תחושה של התחממות. כתוצאה מכך הגוף מתחיל להזיע
  • מזון שמן ומזון מעובד- סוג נוסף של מזון המעודד הזעת יתר אצל ילדים בפרט ובגוף באופן כללי הוא מזון שמן ומעובד. אותו דווקא רבים מילדינו צורכים על בסיס קבוע. מדובר על המבורגרים, נקניקיות, שניצל מן המוכן וכמובן חטיפים. מזון מסוג זה מכיל כמות סיבים נמוכה ומעט אנזימים הנדרשים לגוף כדי לפרק אותו. לכן, פעולת העיכול דורשת מהגוף יותר מאמץ, מה שעלול לגרום להזעת יתר. שימו לב שגם שוקולד ולחם לבן האהוב על ילדים רבים נכללים תחת קטגוריה זו.
  • מזון המכיל כמויות גבוהות של נתרן – אחרון ברשימה זו הוא מזון המכיל נתרן בכמות גדולה. מזון המכיל הרבה מלח מאלץ את הגוף למצוא דרך להיפטר מהעודפים. המאמץ הזה של הגוף להיפטר מכמויות הנתרן עלול גם הוא להתבטא בהזעת יתר. וגם פה יככבו החטיפים האהובים על הילדים

אם כך, בידקו את רשימת המזונות הללו על ילדיכם ובידקו האם יש שיפור בהזעת היתר.

הקשר בין הזעת יתר אצל ילדים על בעיות חברתיות אצל אותם ילדים

מצד אחד, הזעת יתר מהווה בעיה רפואית של ממש, הנמצאת בתודעה גדולה כיום בקרב הציבור הרחב. אולם, ילדים רבים שמתמודדים עם הזעת יתר אצל ילדים, נוטים לסבול בו זמנית גם מבעיות חברתיות שנובעות בשל כך. הזאת יתר נתפסת כמושא ללעג על אותם ילדים, זאת כאשר ילדים רבים המתמודדים עם הזאת יתר, מתארים את התופעה הזו כבושה גדולה איתה הם מתמודדים.
העלאת המודעות להזעת יתר אצל ילדים, גם בבתי הספר השונים, יכולה להקל על ההתמודדות החברתית הלא פשוטה של אותם ילדים. חשוב לדעת כי במקרים רבים הזעת היתר אצל ילדים חולפת מעצמה ולכן לא תמיד נדרש להתאים טיפול. יחד עם זאת, כן ניתן להתאים טיפול מתאים מבין הטיפולים הקיימים, שכן גם הרפואה הקונבנציונלית וגם הרפואה האלטרנטיבית יכולות לתת פתרונות בנושא הזה.

אולי יעניין אותך גם:

מדוע ריח זיעת מבוגרים חריפה מזו של זיעת ילדים?

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ