מהם הגורמים להזעת יתר?

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

גורמים להזעת יתרהזעת יתר הוא מצב בו אנשים סובלים מהזעה מוגברת המשפיעה על חייהם היום יומיים.

מקרים של הזעת יתר נפוצים יחסית, ואנשים הסובלים מהמצב מתלוננים על הזעה מוגברת בבית השחי, בכפות הידיים והרגליים, בפנים ובאזורים אחרים בגוף.

במקרים שונים, כמו לדוגמא בהזעה בכפות הידיים, הזעת היתר עלולה לגרום להפרעות תפקודיות המפריעות לשימוש בידיים.

במקרים אחרים, הזעת היתר גורמת לבעיות חברתיות, ירידה בביטחון העצמי ובעיות נפשיות אחרות, הנובעות מהמבוכה הרבה מהתופעה. בכל מקרה, הזעת יתר היא מצב לא נעים, וניתן לטפל בה בקלות רבה על ידי מניעה ומגוון טיפולים רפואיים. הגורם להזעת יתר הוא הפעלה מוגזמת של בלוטות הזיעה, הנגרמת לאור הפעלה מוגזמת של מערכת העצבים הסימפטתית.

רוב בלוטות הזיעה מופעלות על ידי מערכת העצבים הסימפתטית, והפרעה בהפעלתה עלולה להוביל להזעת יתר. המערכת הסימפטתית אחראית על הפעלת מערכות הגוף ביתר, והפיכת הגוף לדרוך ומוכן לתגובה. וכך, כל הפעלה של המערכת הסימפטתית כמו במקרים של סטרס, פעילות גופנית או כל מצב אחר הגורם להפעלתה יכול להוביל להפעלת בלוטות הזיעה ולהזעת יתר.

הגורמים העיקריים להזעת יתר

גנטיקה: כל המשפחה מזיעה

מחקרים שונים הראו שהזעת יתר היא מצב תורשתי, ולילדים להורים הסובלים מהזעת יתר קיים סיכון גדול יותר לסבול מכך גם כן. ככל הנראה, קיים מרכיב גנטי בהפעלה המוגזמת של מערכת העצבים הסימפטתית, או ברגישות של בלוטות הזיעה לאות העצבי, וכתוצאה מופיעה הזעת היתר כמצב משפחתי.

ולכן במקרים רבים ניתן לראות את הזעת היתר כמצב משפחתי, בו כל המשפחה סובלת מהזעה ומתמודדת איתה בהתאם (מזגן חזק בבית, מים קרים במקרר וכו')

גלי החום בגיל המעבר

גיל המעבר הוא הגיל בו נשים מאבדות את יכולת הפוריות שלהן, ונקבע לאחר שנפסק המחזור החודשי. גיל המעבר והשינויים העוברים על גוף האישה הם שינויים פיזיולוגיים וטבעיים, ואינם נחשבים כמובן ללקות רפואית. עם זאת, גיל המעבר כולל שינויים הורמונליים וגופניים משמעותיים, ובמקרים שונים גורם להופעת תופעות לוואי הפוגעות באופן קשה ביותר באיכות החיים ודורשות טיפול רפואי סימפטומטי.

בין תופעות הלוואי השונות של גיל המעבר, נשים רבות מתלוננות על גלי חום המתבטאים בהזעת יתר. בדרך כלל, טיפול הורמונלי יכול לעזור במקרים אלו, ומכיוון שבשנים האחרונות נחשב לטיפול שאינו מקובל כטיפול בגיל המעבר, מומלץ רק במקרים נדירים. במידה והזעת היתר מפריעה באופן קיצוני, ניתן להעניק טיפולים שונים העשויים להקל על הבעיה.

תזונה שמעודדת הזעהאוכל

אילו מאכלים גורמים להזעה? אכילת מרקים, מזון חריף או שתיית אלכוהול ידועים כמגבירים את ההזעה. כמו כן, כל אדם יכול להיות רגיש לסוגי מזון אחרים אשר יעוררו אצלו הזעה, ואנשים רבים יודעים מניסיון אישי מהו המזון אשר גורם להם להזיע.

היות והזעת יתר על רקע תזונה היא מצב אינדיווידואלי, אין המלצה גורפת לגבי הימנעות מסוגי מזון שונים, וכל אדם צריך להכיר את גופו ולדעת איזה מזון גורם לו להזעת יתר.

סטרס 

אחד המצבים הקלאסיים הגורמים להפעלה סימפתטית מוגברת הוא סטרס, ולכן אחד המאפיינים הבולטים שלו הוא הזעת יתר (בדרך כלל בכפות הידיים ובפנים). לקטגוריה זו נכנסים מצבים נוספים של עירור סימפטתי, כמו חרדה, התרגשות יתר וכו'.

 

מחלות רקע ושימוש בתרופות

קיימים מצבים רפואיים רבים אשר גורמים להזעת יתר. המצבים השכיחים ביותר הם יתר פעילות של בלוטת התריס, היפוגליקמיה, לימפומה או לוקמיה ומצבים נוספים.

בנוסף, קיימות מספר תרופות הגורמות להזעת יתר כמו למשל תרופות פסיכיאטריות, ובמידה ומופיעה הזעה מוגברת יש לבדוק שאינה תופעת לוואי של אחת התרופות.

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ