הזעת יתר בפנים – גורמים ושיטות טיפול

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר בפניםהזעת יתר בפנים היא מצב בו הזעת היתר מתמקדת בעיקר באזור הפנים. במקרים אלה, האנשים הסובלים מכך מתלוננים בעיקר על הזעה בפנים המשפיעה מאוד על החיים ומפריעה לחיי היום יום.

ההזעה המוגברת על הפנים עלולה להתרחש בכל עת, ללא קשר לטמפרטורת הגוף או מזג האוויר, או לפעילות גופנית, ולכן במקרים רבים נדרשת התערבות רפואית כלשהי על מנת לסייע להתמודד עם המצב.

הזעת יתר בפנים: מהם 2 הגורמים העיקריים?

מקרים של הזעת יתר בפנים מופיעים לאחר שבלוטות הזיעה בפנים מתפקדות ביתר שאת. במקרים אלה, הבלוטות מפרישות כמות גדולה של זיעה ללא צורך פיזיולוגי, וגורמות לכן להזעת יתר.

קיימים שני גורמים עיקריים להזעת יתר בפנים:

הפעלת המערכת הסימפטתית – מצב הנקרא גם הזעת יתר ראשונית, ובו הזעת היתר מופיעה לאחר הפעלת יתר של מערכת העצבים הסימפטתית. המערכת הסימפטתית מופעלת במקרים של חרדה, התרגשות, סטרס ומצבים נוספים בהם הגוף מגייס את כל המערכות לפעול בצורה מיטבית. ולכן, מקרים של התרגשות יתר מתאפיינים בדרך כלל בהופעת זיעה על הפנים ובמקומות נוספים בגוף.

הזעת יתר משנית על רקע בעיות נוספות – קיימים מצבים רפואיים נוספים הגורמים להזעת יתר, כמו יתר פעילות של בלוטת התריס, היפוגליקמיה, גיל המעבר, שימוש בתרופות וכו'. במידה וההזעה נמשכת ללא הפסקה, חשוב להגיע אל הרופא על מנת לאבחן את מחלת הרקע הגורמת לה ולטפל בה בהתאם.

כשהפנים והראש נוטפים זיעה

הזעת יתר בפנים הממוקדת לאזור הפנים גורמת להופעת זיעה מרובה בעיקר בראש ובפנים. התלונות העיקריות במקרים אלה הן:

זיעה הניגרת מהפנים ונוזלת על הבגדים – אחד המאפיינים הטיפוסיים של הזעת יתר בפנים הוא הזיעה הניגרת מהפנים אל הבגדים. וכך, במקרים רבים ניתן לזהות את האנשים הסובלים מכך על פי כתמי הזיעה על הבגדים.

צריבה בעיניים – בימים חמים או לאחר ריגוש רב והזעה מוגברת, טיפות זיעה עלולות להיכנס אל תוך העיניים ולגרום לצריבה.

זיעה על הקרקפת – מלבד הפנים, ההזעה המוגברת אופיינית גם באזור הקרקפת וגורמת להרטבת השיער.

יובש בפנים – המלח המצוי בריכוז גבוה בזיעה עלול לגרום ליובש בפנים, בו חשוב לטפל באמצעות קרם לחות ואמצעים נוספים.

הזעת יתר בפנים ודרכי טיפול

הטיפול של הזעת יתר בפנים כולל:

טיפול ביתי – מטרתו למנוע הופעת אירועים של הזעה על ידי שינוי באורח חיים ואמצעים ביתיים. בדרך כלל מומלץ להימנע מגורמים המעודדים הזעה (כמו אלכוהול וסוגי מזון חריפים), שהייה במקומות ממוזגים ולבישת בגדים קלים. כמו כן, מומלץ להקפיד על ניגוב הפנים באמצעות מגבת רכה, לרחוץ אותן באמצעות סבון ייעודי ולהשתמש בקרם לחות.

שימוש בבוטוקס – אמצעי טיפול אשר תפס תאוצה בשנים האחרונות הוא שימוש בבוטוקס לטיפול בהזעת יתר. הזרקת הבוטוקס גורמת לשיתוק העצבים הגורמים להפרשת הזיעה, ובכך מפחית את היארעות מקרי הזעת היתר.

ניתוח – הניתוח המקובל במקרים קשים ביותר של הזעת יתר בפנים, בבית השחי או בידיים הוא ניתוח VATS (נקרא גם סימפטקטומי) אשר במהלכו מטפלים בעצבים הסימפטתיים היוצאים מבית החזה לכיוון בלוטות הזיעה בפנים. הניתוח כולל כמובן תופעות לוואי שונות ותקופת החלמה ממושכת אך בחלק גדול מן המקרים הוא מספק תוצאות טובות וגורם לשיפור משמעותי במצב של המטופלים.

לא מומלץ להשתמש באלומיניום כלוריד בעוד במקרים אחרים של הזעת יתר בפנים ממליצים הרופאים על שימוש באלומיניום כלוריד, במקרה זה יש לשקול את הטיפול, בגלל עדינותו של עור הפנים והסיכון לפגיעה בעיניים.

הזעת יתר בפנים עשויה לגרום לאנשים רבים אשר סובלים ממנה למבוכה חברתית

כפי שהצלחנו להבין מקריאת השורות הקודמות, הזעת יתר באופן כללי, וכמובן הזעת יתר בפנים בפרט, מהווה תסמין רפואי של ממש, אשר מוכר כיום בעולם ונמצא במודעות שהולכת וגוברת מרגע לרגע. אמנם לא מדובר במחלה או בעיה רפואית קשה, ובכל זאת זה מסוג הדברים שפוגעים באיכות החיים שלנו ומונעים מאיתנו לבצע כל מיני פעולות ודברים שבשגרה. למשל, אנשים הסובלים מהזעת יתר מעידים על כך שהם הרבה פעמים נמנעים מלהיפגש עם אנשים, יש כאלה שאפילו לא מצליחים לקיים מערכת זוגית טובה ובריאה לאורך זמן.
כיום, אנחנו יודעים על עוד ועוד אנשים שמתמודדים עם הזעות יתר כאלה ואחרות, ואף מטפלים בהזעות היתר הללו בתצורות כאלה ואחרות ממש. אולם, להזעת יתר באופן כללי, ולהזעת יתר בפנים בפרט, יש גם השלכות חברתיות, שכן, הזעת יתר נתפסת בפני אנשי רבים אשר סובלים ממנה בתור מבוכה, ודבר שעשוי להוות מושא ללעג כלפם. אנשים רבים אשר מתמודדים עם בעיות של הזעת יתר, מתארים כי הם מקבלים בכל יום הערות משפילות, כינויי גנאי, ויחס שונה בעקבות הזעת היתר שהם חווים, דבר אשר לא מטיב ומועיל לאלפי אנשים שסובלים מהזעת יתר בארץ ובעולם.

שינויי באורח החיים יכול להוביל לשיפור במצב הזעת יתר בפנים

על אף שכיום אנחנו מכירים טיפולים שונים אשר מוצעים עבור אלו שסובלים הזעת יתר, והזעת יתר בפנים בפרט, אולם, מעבר לטיפולים המוצעים להתמודדות עם הזעת היתר, שינויים באורח החיים עשויים להוביל להטבה דרמתית במצב הזעת היתר. שינויים חיוביים באורח החיים לדוגמת – ירידה במשקל, ביצוע פעילות גופנית, הפסקה שתיית אלכוהול ועישון, ועוד נוספים, מוכחים בתור שינויים שיכולים לשפר את מצב הזעת היתר באזורים רבים בגוף שלנו.

הקפדה על תזונה יכולה לסייע להפחית את הסימפטומים

הזעת יתר בפנים, כמו הזעת יתר במקומות אחרים בגוף מושפעת מהתזונה אותה אנחנו צורכים. ישנם סוגי מזון הנחשבים מעודדי הזעה וכאשר אנו סובלים מהזעת יתר בפנים נשאף להפחית אותם כדי לשפר את המצב.

 

מהם המזונות הנחשבים מעודדי הזעה?

ברשימה שלפניכם תוכלו למצוא סוגי מזון אשר נחשבים כמעודדי הזעה. אך למעשה כל גוף הוא שונה ולכן כדאי לכם לבדוק את הרשימה הזו על עצמכם ולנסות להבין האם גם אצלכם סוג המזון הזה גורם להזעת יתר.

 

הפחיתו משקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה ומשקאות אנרגיה

הראשון ברשימה הוא קפאין. הקפאין ידוע כמי שממריץ את פעילות מערכת העצבים המרכזית ולכן גם גורם בין השאר להזעת יתר.

 

הימנעו ככל הניתן מאכילת מזון חריף ואוכל המכיל תבלינים מסוגים שונים

סוג המזון השני הוא מזון חריף. החומר שנמצא בתבלינים החריפים מגרה את קולטני העצבים הנמצאים בחלל הפה, בלשון ובחיך ולמעשה יוצר במוח תחושה של התחממות. כתוצאה מכך הגוף מתחיל להזיע

 

הימנעו מצריכת משקאות המכילים אלכוהול

השלישי ברשימה הוא אלכוהול. האלכוהול מרחיב את כלי הדם ובכך מחמם את הגוף וגורם פעמים רבות להזעת יתר. במידה ואין אתם יכולים לוותר על אלכוהול, בחרו במשקאות המכילים כמות קטנה של אלכוהול. אחוז האלכוהול מופיע על החלק האחורי של המשקה

 

הימנעו מאכילת מזונות המכילים כמות גבוהה של שומני טראנס ורכיבים מעובדים

סוג נוסף של מזון המעודד הזעת יתר בפנים בפרט ובגוף באופן כללי הוא מזון שמן ומעובד. מזון מסוג זה מכיל כמות סיבים נמוכה ומעט אנזימים הנדרשים לגוף כדי לפרק אותו. לכן, פעולת העיכול דורשת מהגוף יותר מאמץ, מה שעלול לגרום להזעת יתר

 

העדיפו מזון שלא מכיל כמות גבוהה של נתרן

אחרון ברשימה זו הוא מזון המכיל נתרן בכמות גדולה. מזון המכיל הרבה מלח מאלץ את הגוף למצוא דרך להיפטר מהעודפים. המאמץ הזה של הגוף להיפטר מכמויות הנתרן עלול גם הוא להתבטא בהזעת יתר  אם כך, בידקו את רשימת המזונות הללו על עצמכם וכך תוכלו לנסות להפחית מעט מהזעת היתר בפנים.

על הקשר בין הרפואה המשלימה לבין הזעת יתר בפנים

הרפואה המשלימה מאמינה כי ישר קשר ישיר בין המצב הנפשי של אנשים, לבין המחלות והתסמינים הרפואיים שהם מרגישים מבחינה פיזית. תפיסה זו מאמינה שטיפולים שמתמקדים בנפש, ובבריאות הנפשית, עשויים לתקן גם דברים פיזיים בגוף שלנו, זאת לדוגמת הזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ