חוקרים בדקו האם תרופה שנועדה לבריחת שתן עשויה להקל על הזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

על חוף הים, במכון הכושר, בזמן פעילות גופנית או התרגשות רבה, כולנו מזיעים. אבל ישנם אלה שמזיעים בכמויות, כשהחולצההאם התרופה לבריחת שתן יכולה להקל על הזעת יתר? מחקר בדק ספוגה כמו סמרטוט לח ובתי השחי דולפים ממש. בימים אלה נבדקת תרופה שעשויה לפתור את הבעיה באופן משביע רצון.

תוצאות המחקר הראשוניות נראות מבטיחות

לא רק בקיץ, עשרות אלפי אנשים בארץ סובלים מהזעת יתר. פעילות יתר של בלוטות ההזעה יוצאת אי נוחות רבה ולעיתים גם מבוכה חברתית בלתי מבוטלת. ככל הנראה בשל פעילות עצבית או מנגנון כימי, סובלים אנשים מהזעה מוגברת בכפות הידיים, לעיתים ברגליים, בגב ועוד. כעת, נמצאו ראיות לכך כי תכשיר המשמש בשגרה לטיפול בבעיה של בריחת שתן עשוי להוות פתרון טוב גם למזיעים.

באמצעות בלוטות הזעה מסוגל הגוף להפריש פסולת אך בעיקר לצנן את הגוף בימים החמים. כשאנו פעילים, ההזעה נועדה לקרר במהירות את הגוף על מנת למנוע מכת חום. הזעה כשלעצמה איננה מחלה אולם כאשר ההזעה מגיעה בזמנים הלא נכונים וללא קשר לפעילות גופנית או לטמפרטורות בחוץ, זו בעיה. חוקרים מאיכילוב שחקרו תרופה שמשמשת בדרך כלל לטיפול בבריחת שתן, מגלים שעל בסיס ממצאים קודמים הוחלט לברר האם וכיצד תרופה לבריחת שתן שמכילה חומרים פעילים כגון אוקסיבטנין-כלוריד תסייע לשיפור. על פי תוצאות ראשוניות, מעל 90 אחוזים מהמטופלים מספרים כי הזעת היתר הופחתה בצורה משמעותית – מורגשת ביותר.

מה גילו החוקרים?

רופא

החוקרים ביצוע מחקר מדוקדק שבו עשרות מטופלים הסובלים מהזעת יתר קיבלו משחה טיפולית. על מנת לשלול השפעה פסיכולוגית, בוצעה הבדיקה בצורה הבאה: באזור מסוים בגוף נעשה שימוש במשחה ובה החומר ופעיל ובצד השני בגוף, מרחו תכשיר ללא חומר פעיל. הנבדקים לא ידעו איזו משחה היא הנכונה.

כשליש מהאנשים קבעו כי חשו בהפחתה בכמות הזיעה, ברמה של עשרות אחוזים ויותר. כמעט כל הנבדקים למעט בודדים מסרו על הפחתה מורגשת אך פחותה יותר, בכמות הזיעה בזכות התרופה. הניסוי נמשך לתקופה של כחודש, כאשר בחלוף הימים הושגה תוצאה נוספת ואף פחות צפויה. התברר כי עם הזמן, חלה ירידה בכמות הזיעה גם באזורים נוספים, שבהם כלל לא נמרחה התרופה. הסברה היא שהחומר הפעיל "נדד" לאחר ספיגתו והשפיע בצורה כוללנית יותר ומקיפה יותר.

תכשיר לשימוש חיצוני במקום הזרקות של חומרים משתקים

טיפול

אחד הטיפולים שזכו להצלחה בשנים האחרונות כנגד הזעת יתר כולל טיפול בבוטולינום טוקסין. חומר זה, המקובל מאוד בטיפולים אסתטיים (החלקת קמטים) מוזרק על מנת להחליש תשדורת עצבית המעורבת בתהליך ההזעה. ההזרקה נעשית בצורה עמוקה למדי, באזורים הרצויים.

הזרקה אפשרית לדוגמה באזור בתי השחי, בכפות הרגליים או כפות הידיים. מטופלים מסוימים שסובלים מהבעיה בצורה חריפה במיוחד עשויים לעבור ניתוח לצורך הסרת בלוטות באופן בררני. הבעיה – נמצא שהגף לומד "לפצות" על כך. כלומר, לאחר הניתוח או הזרקת הבוטולינום טוקסין, לא נדיר לגלות שהזעת היתר פשוט נודדת למקום אחר. אז אם קודם המטופל סבל מהזעת יתר בידיים, לאחר טיפול הוא מזיע יתר על המידה בגב, באזור החזה או ברגליים.

בשל החיסרון של הטיפולים הקיימים וגם מפני שהשפעת הבוטולינום טוקסין איננה קבועה אלא זמנית, בהחלט קיים צורך בפתרון תרופתי קל לשימוש. בשלב זה, דרושים עוד מחקרים על מנת לבדוק כיצד תשפיע התרופה לבריחת שתן על ההזעה גם בטווח הארוך. כמו כן, מבקשים החוקרים לשלול התפתחות של תופעות לוואי משמעותיות. נכון להיום הסימנים בהחלט טובים ויתכן שבשנים הקרובות כבר ניתן יהיה לראות תכשיר ייעודי על המדפים (לאחר קבלת אישורים וניסויים קליניים רחבי היקף).

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ