סוגי הניתוחים לטיפול בהזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ניתוחים להזעת יתרברוב המקרים, ניתוח לטיפול בהזעת יתר הוא קו הטיפול האחרון בו בוחר הרופא, והוא נקבע רק כשטיפולים אחרים לא הצליחו לפתור את הבעיה. הטיפול בהזעת יתר כולל טיפול ביתי כמו שימוש באנטי פרספירנטים, לבישת בגדים מאווררים והימנעות מגורמים המעוררים הזעה כמו מזון חריף ואלכוהול.

אם הטיפול הביתי אינו משיג תוצאות והזעת היתר נמשכת, ניתן לעבור לטיפול מתקדם יותר, הכולל שימוש בבוטוקס או יונטופורזיס (שימוש בזרם חשמלי), אשר מספקים תוצאות טובות מאוד ברוב המקרים.

קיימים מקרים בהם כל מכלול הטיפולים לא מביא לשינוי, והזעת היתר נמשכת ללא כל שיפור. במקרים אלה, מופנים המטופלים לטיפול כירורגי אשר כולל שני סוגי טיפולים: טיפול סלקטיבי להסרת בלוטות הזיעה וניתוח לניתוק העצבים. גישת הניתוחים לטיפול בהזעת יתר משיגה בדרך כלל תוצאות טובות יותר ועוזר למטופלים לשפר את איכות החיים.

אך חשוב לזכור שבדומה לכל טיפול כירורגי, גם במקרים אלה הטיפול עלול לגרום לסיבוכים ארוכי טווח, ויש לשקול אותו היטב לפני שבוחרים בו כטיפול בהזעת היתר.

ניתוח לניתוק העצבים – סימפתקטומיה

ניתוחים לטיפול בהזעת יתר – פעולה כירורגית בה נכנסים אל בית החזה דרך שני חתכים קטנים, ובאמצעות שימוש במכשור מתקדים מסירים חלקים ממערכת העצבים הסימפתטית. הפגיעה המכוונת במערכת הסימפתטית גורמת להפחתת מעבר האות העצבי אל בלוטות הזיעה וכתוצאה להפחתת הזעת היתר. טכניקה זו יעילה כאשר מדובר בהזעת יתר בבית השחי, בכפות הידיים ובפנים אך לא נוטים להשתמש בה במקרים של הזעת יתר ברגליים בגלל סיכון לפגיעה בתפקוד המיני.

ניתוח זה מתבצע תחת הרדמה מלאה ודורש בדרך כלל מספר ימי אשפוז, וכולל סיבוכים שונים. תופעת הלוואי המשמעותית והשכיחה ביותר היא באופן פרדוקסלי הזעת יתר, המופיעה באזורי גוף אחרים (בהם לא התערבו במהלך הניתוח), כפיצוי על אבדן יכולת ההזעה של הגוף.

ניתוחים לטיפול בהזעת יתר – ניתוח להסרת בלוטות הזיעהניתוחים לטיפול בהזעת יתר

ניתוח המאפשר הסרה נקודתית של בלוטות הזיעה המפריעות. בטכניקה זו, מדללים את כמות בלוטות הזיעה ובכך מפחיתים את כמות הזיעה המופרשת. טיפול זה מתבצע בדרך כלל במקרים של הזעת יתר בבית השחי, והוא נחשב לפשוט מאוד וכולל מעט מאוד תופעות לוואי. קיימות שתי דרכים להסרה הנקודתית של בלוטות הזיעה – על ידי שאיבה ובאמצעות הסרה כירורגית.

לכל דרך יתרונות וחסרונות, ובדרך כלל נוטים לבחור את השאיבה של בלוטות הזיעה אשר נחשבת לפשוטה יותר. היתרון הגדול ביותר של הטיפול המקומי הוא ההחלמה המהירה, וברובו הגדול של המקרים טיפול זה לא דורש אשפוז או תקופת התאוששות.

מתי יש לשקול ניתוח כטיפול בהזעת יתר?

למרות שהזעת יתר נחשבת יותר לבעיה אסתטית מאשר לבעיה רפואית, הטיפול בה חיוני לשם קיום אורח חיים תקין. במקרים בהם דרכי הטיפול השמרניות לא הצליחו להביא להפחתת ההזעה ולשיפור המצב, אין ברירה אלא לפנות לייעוץ לגבי טיפול כירורגי.

חשוב לזכור שהטיפול הכירורגי נחשב ליעיל ביותר, אך עם זאת עשוי לגרום לתופעות לוואי שונות, ולכן יש להתכונן אליו בהתאם.

ניתוח להזעת יתר בכל חלקי הגוףבמקרים של הזעת יתר מוגברת אשר אינה נשלטת וגורמת לפגיעה קשה באיכות החיים, מטופלים רבים פונים לטיפול כירורגי כנסיון פתרון לבעיה.

אחד הניתוחים הכירורגים העוזרים לאנשים רבים הסובלים מהזעת יתר הוא ניתוח להזעת יתר שבו כורתים  סלקטיבית של בלוטות הזיעה.

ניתוח להזעת יתר נחשב קטן ופשוט מאוד, אשר לרוב מתבצע בהרדמה מקומית ואינו דורש אשפוז, ובאמצעותו מפחיתים את כמות בלוטות הזיעה אשר גורמות להזעת היתר. הפחתת מספר בלוטות הזיעה עוזרת כמובן להתמודדות עם הזעת היתר ומשפרת בצורה משמעותית את איכות החיים.

מטרת ניתוח להזעת יתר: שאיבת בלוטות הזיעה

הדרך השמרנית ביותר להפחית את כמות בלוטות הזיעה היא על ידי שאיבה. מדובר בטכניקה אשר מתבצעת במרפאה תוך הרדמה מקומית, ובה שואבים באופן מקומי את בלוטות הזיעה. השאיבה מתבצעת על ידי מכשיר מיוחד, ומדובר בפרוצדורה פשוטה מאוד אשר מאפשרת חזרה מיידית לחיים הרגילים ללא צורך באבדן ימי עבודה, מנוחה או אשפוז.

בעוד היתרון הגדול של הפרוצדורה הזו הוא הפשטות שלה, לרוע מזלם של חלק גדול מהמטופלים בלוטות הזיעה צומחות מחדש תוך תקופה מסויימת, והזעת היתר אינה נפסקת. ביצוע שאיבת בלוטות הזיעה דורש מספר חתכים קטנטנים, אשר מכוסים בתחבושת אשר מוסרת תוך מספר ימים. לאחר סיום הפרוצדורה נשארת צלקת קטנה ולא משמעותית.

גישה נוספת: הסרה כירורגית של בלוטות הזיעה

טכניקה נוספת ופולשנית יותר לטיפול מקומי בבלוטות הזיעה היא הסרה כירורגית שלהן. בשיטה זו, מסירים את העור ובלוטות הזיעה ותופרים את החתך. במקרה זה, עובר זמן רב עד שפצע הניתוח מחלים באופן סופי, ונשארת צלקת בולטת, ולכן מעדיפים פחות להסיר בלוטות זיעה בשיטה זו.

כריתה סלקטיבית של בלוטות הזיעה: יש מעט סיכונים

בדומה לכל פרוצדורה פולשנית, גם לכריתה סלקטיבית של בלוטות הזיעה קיימות תופעות לוואי, סיכונים וסיבוכים. באופן כללי, שאיבת בלוטות הזיעה היא פרוצדורה בטוחה יחסית, הכוללת סיכון מינימלי לסיבוכים ותופעות לוואי, בעוד ההסרה הכירורגית מסוכנת יותר. הסיבוכים השונים לאחר ביצוע הסרה סלקטיבית של בלוטות זיעה כוללים:ניתוח להזעת יתר

צלקת והפרעה בתנועה – מכיוון שמדובר בפעולה פולשנית היא עלולה ליצור צלקת, ובמקרים בהם הצלקת אינה מחלימה כראוי עלולה להופיע הפרעה בתנועה. סיכון זה נפוץ בעיקר לאחר ההסרה הכירורגית, וכמעט ולא קיים בשאיבה.

זיהום – מכיוון שלאחר הפרוצדורות נשאר פצע פתוח למשך מספר ימים הוא עלול להזדהם ולדרוש טיפול נוסף.

חזרה של הזעת היתר תוך 1-2 שנים – לאחר ביצוע שאיבה (לעומת הסרה כירורגית), קיים סיכון גדול של חזרת הבלוטות והזעת היתר תוך זמן קצר.

למי מתאים ניתוח להזעת יתר לכריתה סלקטיבית של בלוטות הזיעה?

טיפול פולשני בהזעת יתר מתאים למטופלים אשר לא מצליחים להתמודד עם ההזעה לאחר ניסיונות טיפול באמצעים שמרניים. במקרים אלה, חשוב לזכור שמדובר בפרוצדורה פולשנית אשר עלולה לגרום לסיבוכים שונים, ויש לקבל את ההחלטה רק לאחר בחינת כל האופציות האחרות.

ניתוח להזעת יתר או ניתוח לכריתה סלקטיבית של בלוטות הזיעה מתאים בעיקר במקרים של הזעת יתר בבית השחי. מכיוון שמדובר בפרוצדורה אשר משאירה צלקת, בית השחי הוא המקום האידיאלי לביצוע התהליך מכיוון שהוא מוצנע. בנוסף, רוב האנשים הסובלים מהזעת יתר מתלוננים על הזעת יתר מוגברת בבית השחי, ולכן ביצוע ההסרה הסלקטיבית הוא פיתרון לא רע לבעיה.

מלבד זאת, כריתה סלקטיבית של בלוטות הזיעה אינה גורמת לאבדן ימי עבודה ולא דורשת אשפוז, ולכן מאפשרת לעבור את הפרוצדורה מבלי לפגוע במהלכם התקין של החיים. ולכן, הסרה סלקטיבית של בלוטות זיעה מתאימה מאוד לאורח החיים האינטנסיבי המאפיין את רוב האוכלוסיה, ומאפשרת פתרון אפקטיבי לבעיה מבלי לפגוע בחיים הסדירים.

כיצד עשוי להראות התהליך של ניתוח להזעת יתר?

אנשים רבים שמתמודדים עם הזעת יתר, הזעת יתר קשה שמשפיעה על אורח החיים התקני שלהם, נחשפים לראשונה על ידי רופא המשפחה או כל גורם רפואי מוסמך אחר לאפשרות של מעבר ניתוח להזעת יתר. באופן טבעי למדי, אצל אותם האנשים מתפתח פחד וחשש אמיתי מעבר הניתוח, בעיקר בשל העובדה כי לא מדובר על ניתוח פופולארי כל כך, בדומה לניתוחים אחרים, מה שגורם לחוסר ידע בקרב הציבור הרחב על הניתוח להוצאת בלוטת הזיעה ולהתמודדות עם הזעת יתר. בדיוק עבור אותם אנשים, ריכזנו לכם בשורות הבאות הסבר על הליך הניתוח שאתם עתידים לעבור, וכיצד הוא עשוי למעשה להיראות.

כך ייראה הניתוח שלכם ערב לפני ביצוע הניתוח עצמו

היום לפני מעבר הניתוח להתמודדות עם הזעת יתר הוא יום חשוב וקריטי מאוד. ביום זה, אתם עשויים להיפגש כבר עם הרופא המרדים שילווה אתכם. כחלק מהפגישה עמו אתם תעברו שיחה קצרה מול הרופא, שיחה שעשויה להרגיע ולהשב לכם רוגע רב טרם מעבר הניתוח. במהלך אותו היום, אתם עתידים לעבור הדרכה נוספת על הליך הניתוח, הפעם על ידי האחות שתטפל בכם במחלקה הרפואית. בנוסף, החל מחצות הלילה, או כל מועד אחר אשר עתיד להיקבע, תדרשו להיות בצום.

בוקר הניתוח עצמו

בבוקר של ביצוע הניתוח, אתם תעברו את הדברים הבאים ראשית, תעברו הכנה רצינית לביצוע הניתוח, אשר כוללת מעבר לבגדי ניתוח, הסרה של כל השיער באזור הניתוח, ועוד שלבים נוספים. סמוך למועד מעבר הניתוח עצמו, אתם עתידים לקבל את תרופות ההרגעה ואת תרופות ההרדמה עצמן. מעבר הניתוח עצמו על ידי הצוות הרפואי

לאחר מעבר הניתוח

אתם עתידים לעבור שיקום בבית החולים, זאת בהתאם לליווי צמוד של אותו הצוות הרפואי שליווה אתכם עד לרגע הזה.

לסיכום, אם אתם סובלים מהזעת יתר וניסיתם כל מיני פתרונות שפשוט לא הועילו לכם, נסו לקבוע פגישת ייעוץ למומחה ואולי ניתוח יהווה את הפתרון הטוב ביותר עבורכם.

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ