טיפול בהזעת יתר בעומר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

טיפול בהזעת יתר בעומראין אדם שלא מזיע. בימי הקיץ החמים והלחות הקשה של עומר, או כאשר עושים פעילות גופנית מאומצת בדרך כלל תתלווה לזה זיעה. אך ישנם אנשים שסובלים מהזעת יתר. הזעת יתר לא קשורה לחום ולא קשורה לפעילות אותה האדם מבצע. מהי הזעת יתר וכיצד נבצע טיפול בהזעת יתר בעומר? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

טיפול בהזעת יתר בעומר- מהי הזעת יתר?

זיעה היא הפרשה של נוזל מימי מבלוטות הזיעה בעור. הזיעה מופרשת כגורם המצנן את העור. מדובר בתהליך טבעי ונחוץ לגוף. להזעה יש מספר דרגות- 

  • הזעה נורמלית- הזעה שאינה מפריעה לפעילות היומיומית התקינה. בדרך כלל אינה לנראית לעין ומופיעה בבית השחי.
  • הזעה נסבלת- הזעה שמפריעה מידי יום בעת ביצוע פעילות גופנית.
  • הזעה לעתים קרובות- הזעה שמופיעה לעתים קרובות ומפריעה. 
  • הזעה תמידית- הזעה שגורמת לסבל ומפריעה בתפקוד היומיומי התקין. 

הזעה לעתים קרובות והזעה תמידית נחשבות להזעה יתר. הזעת יתר היא מצב של הזעה מעבר לכמות הנדרשת לבקרת חום הגוף. ניתן לקבוע כי הזעת יתר מתרחשת יותר מפעם אחת בשבוע, יותר משישה חודשים ברצף. מצב של הזעת יתר מתפתח בדרך כלל בילדות או בהתבגרות, אך יכול להופיע בכל גיל. כל אזור בגוף יכול להיות מושפע מהזעת יתר. עם זאת קיימים אזורים שכיחים לתופעה והם כפות הידיים, כפות הרגליים ובית השחי. 

בישראל קיים אחוז אחד מהאוכלוסייה שסובל מהזעת יתר. אין לכך הסבר ברור או סיבה קבועה. עם זאת, נמצא כי בקרב 25% מהסובלים מהזעת יתר, יהיה קרוב משפחה נוסף שסובל מהבעיה. קיימת תאוריה המוסכמת על רופאים ולפיה מדובר בתופעה הנגרמת בעקבות כשל או גירוי יתר של מערכת העצבים. 

בדרך כלל מי שיסבול מהזעת יתר הם אנשים בריאים וצעירים מגילאי 16 עד 18 ועד שנות ה-50. בדרך כלל החל משנות ה-50 התופעה מצטמצמת ואף נעלמת לחלוטין. 

טיפול בהזעת יתר בעומר- סוגי הזעת יתר

קיימים שני סוגים מרכזיים של הזעת יתר– 

  • הזעת יתר כללית

הזעת יתר כללית עלולה להתפתח מסיבות שונות, ביניהן-

  • הפרעה באיזון מערכת העצבים האוטונומית. 
  • מחלות של חילוף חומרים כמו סוכרת, שיגדון, יתר פעילות של בלוטת התריס, גיל המעבר אצל נשים ועוד. 
  • מחלות חום. 
  • נטילת תרופות שונות כמו פיזוסטיגמין, חוסמי קולטני ביתא, תרופות נוגדות דיכאון תלת ציקליות ועוד.
  • שתיית אלכוהול. 
  • מחלות גידוליות כמו הודג'קין. 
  • הזעת יתר מקומית

הזעת יתר מקומית עלולה להתפתח מסיבות שונות ביניהן- 

  • תגובה נפשית. תשפיע בדרך כלל על כפות הידיים, כפות הרגליים ובתי השחי. בדרך כלל לא תשפיע על כל הגוף. 
  • הפרעות בהתפתחות מערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו היא האחראית על בקרת הפרשת הזיעה במקום מסוים בגוף. 
  • הפרעה בחלק מבלוטות הזיעה, ליחידת שטח עור על פני הגוף. 
  • כלי דם בלתי תקינים. 

קראו עוד: טיפול בהזעת יתר בבית השחי

טיפול בהזעת יתר בעומר- תסמינים

אנשים הסובלים מהזעת יתר יסבלו מתסמינים של רטיבות וכתמי זיעה באזורים שונים ביניהם בית השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים, אזור הגב והישבן, מתחת לחזה ועוד. 

תופעת הזעת יתר גורמת למבוכה רבה. הסובלים מהזעת יתר בדרך כלל ימנעו מלחיצות ידיים או ממגע עם אנשים אחרים. כמו כן, הסובלים מהזעת יתר בדרך כלל יתקלו כמה פעמים ביום, יחליפו מספר חולצות ויעדיפו ללבוש בגדים כהים אשר לא יראו עליהם את סימני הזיעה בצורה בולטת. 

 

טיפול בהזעת יתר בעומר- אבחון

על מנת לאבחן הזעת יתר יש לבצע מספר בדיקות שונות. הבדיקות ייקבעו על פי פיזור מידת הזעת היתר. בין הבדיקות המתבצעות באבחון יהיו- בדיקה של תפקוד בלוטת התריס, בדיקה של רמת הסוכר בדם לאחר צום, בדיקת תוצרי פירוק של הפעלת המערכת הסימפתטית בשתן, בדיקה של רמת חומצן השתן בדם, צילום של בית החזה ועוד.

 

טיפול בהזעת יתר בתל אביב- אז כיצד נטפלטיפול בהזעת יתר בעומר- אז כיצד נטפל?

הטיפול בהזעת יתר בעומר יכול לכלול מגוון אפשרויות שונות. 

  • טיפול מקומי על ידי מריחת תכשירים

טיפול על ידי תרופות הוא טיפול לא פולשני והוא מתבסס על מריחת תרופות שונות על האזור הסובל מהזעת יתר. תרופות אלה הן בעלות פעילות נוגדת אצטילכולין, שהוא החומר הגורם להפרשת הזיעה מבלוטות הזיעה. 

קיימים מגוון תכשירים שונים נגד הזעת יתר, חלקם דורשים מרשם וחלקם לא. ביניהם נמצא ג'ל, ספריי או תחליב המפחית זיעה. ברוב התכשירים הללו נמצא את המרכיב אלומיניום כלוריד הקסאהידרייט. את התכשירים הללו יש למרוח לפני השינה, על גבי עור יבש באזורים בהם צומח השיער בבית השחי. חשוב לשטוף את התכשירים בבוקר. לעתים יהיה צורך בכיסוי האזור. 

  • טיפול על ידי נטילת תרופות

ניתן לטפל בהזעת יתר על ידי תרופות פומית. תרופות אלה הן בעלות השפעה מערכתית על כל הגוף ויש להן השפעה נוגדת אצטילכולין שהוא החומר הגורם להפרשת הזיעה. יכולות להיות תופעות לוואי הכוללות התרחבות אישונים, טשטוש ראייה, יובש בפה או בעין, עצירות וקשיים בהטלת שתן. גם תרופות הרגעה יכולות לסייע. 

  • טיפול על ידי הזרקה מקומית

דרך נוספת לטיפול בהזעת יתר הוא על ידי הזרקה מקומית של רעלן הבוטוליניום (בוטוקס). הזרקה של רעלן זה יעילה שכן יש לה השפעה נוגדת אצטילכולין. על ידי כך ניתן להפחית את כמות הזיעה המופרשת ליחידת שטח. בכף היד ניתן להזריק 50 הזרקות תת עוריות של כמות קטנה מהרעלן. הזרקות אלה יביאו להפסקת הזיעה לתקופה של מספר חודשים. ניתן לסבול מתופעות לוואי שונות הכוללות חולשה. 

  • טיפול בחשמל

שיטה נוספת לטיפול בהזעת יתר היא על ידי טיפול בחשמל (איונטופורזיס). טיפול בחשמל משמש לטיפול בהזעת יתר בכפות הידיים ובכפות הרגליים. על מנת לטפל בחשמל, על המטופל לטבול את כפות ידיו או כפות רגליו בכלי מלא במים. באותו הזמן, מכשיר רפואי ישלח זרם חשמלי בעוצמה נמוכה דרך המים. ניתן לבצע את הטיפול הזה אחת ליומיים עד עשר פעמים, עד שהזיעה תפחת. חשוב לחזור על הטיפול לשימור התוצאה. על המטופל לבצע את הטיפול בביתו, לכן עליו לרכוש את המכונה. המכונה ניתנת לרכישה עם מרשם רפואי. 

  • טיפול כירורגי

טיפול כירורגי הוא טיפול פולשני יחסית. הטיפול מתבסס על ניתוחים שיכרתו את מצבור העצבים הסימפתטיים המעצבבים בלוטות זיעה במקומות שונים בגוף. בדרך כלל טיפול כירורגי יהיה האופציה האחרונה כאשר נוסו טיפולים אחרים ואין ברירה אחרת. קיימים מספר טיפולים כירורגיים שניתן לבצע- 

  • ניתוח לחיתוך חלק ממערכת העצבים הסימפתטית בחזה- קיימות שתי שיטות לכריתת מצבור העצבים אשר אחת מצריכה פתיחה של בית החזה ובשנייה מתבצעת החדרה של אנדוסקופ. בשיטה השנייה, קיימים פחות סיבוכים וצלקות ולכן היא מועדפת. ניתוח זה עלול לכלול סיבוכים בהם תתפתח הזעת יתר באזור אחר שלא היה בו הזעת יתר לפני הניתוח. כמו כן קיימות תופעות לוואי הכוללות חדירת אוויר לרווח שבין מעטפת הריאה וקיר בית החזה, כאבים הנגרמים מגירוי עצבי העובר מתחת לצלעות, הזעת יתר נוספת וסיבוכים של הרדמה כללית. 
  • ניתוח לכריתת בלוטות הזיעה במקום הסובל מהזעת יתר. 
  • שאיבת שומן תת עורי באזור הסובל מהזעת היתר. שאיבת הזומן גורמת לסילוק של בלוטות הזיעה ומפחיתה את הזעת היתר. 

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ