מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר מדבקות המונעות הזעת-יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר היא מנת חלקם של רבים, כאשר על פי ההערכות אחת מבין כמאה אנשים סובל מהבעיה – בעיקר בטווח הגילים 50-16.ה-FDA אישר מדבקות למניעת הזעת יתר - Qbrexza המדובר במצב בו האדם מזיע באופן שאינו פרופורציונלי לפעילות הגופנית שלו או לטמפרטורה אליה הוא נחשף, מה שפוגע באיכות החיים שלו וגם מהווה מקור לא קטן למבוכה. הגורמים להזעת יתר אינם ברורים, אולם ידוע שלבעיה יש בסיס גנטי מובהק. הנחה מקובלת נוספת היא שהבעיה נגרמת עקב כשל במערכת העצבים של האדם, שעלול להתרחש כשלעצמו כתוצאה מלא מעט סיבות – למשל מחלות.

כיום מוצעים טיפולים שונים להתמודדות עם הזעת יתר, חלקם יעילים יותר וחלקם פחות: בין הטיפולים המוצעים אפשר להזכיר הזרקות חומרים משתקים כגון בוטלינום טוקסין, ניתוח אנדוסקופי להוצאת בלוטות הזיעה (שעלול לגרום להזעת יתר מפצה, כלומר, הזעה המופיעה באזור אחר מהאזור המטופל), תכשירים המכילים בתוכם אלומיניום כלוריד ועוד. במאמר הבא נתייחס למדבקה ייעודית המפסיקה את ההזעה הלא נעימה בבית השחי, שאושרה לשיווק על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, לפני שנים ספורות.

כיצד המדבקה Qbrexza יכולה להפחית הזעת יתר?

זיעה

המדבקה החדשנית המדוברת, העונה לשם Qbrexza, פועלת בצורה ישירה על מערכת העצבים של האדם. המטרה העיקרית שלה היא לחסום את פעילותן של בלוטות הזיעה, מה שמטבע הדברים יקטין את ייצור הזיעה העודף וימנע מצב של הזעת יתר. המוצר מתמקד כאמור בבית השחי, והדבר בא לידי ביטוי באופן השימוש בו: אלו הן מטליות, אותן סופגים בתמיסה ומורחים על גבי בית השחי. אופן השימוש במדבקות הוא לרוב על בסיס יומי, כשחשוב לעשות זאת על עור נקי וחף מבעיות (למעט הזעת היתר, כמובן).
האישור של ה-FDA האמריקאי הגיע לאחר שני מחקרים קליניים רחבי היקף, בהם נבדקו מטופלים הסובלים מהופעה של הזעת יתר. בבמחקרים נמצא כי אצל רוב הנבדקים, הטיפול הביא להפחתה משמעותית של דרגת החומרה של הזעת היתר.

האם המדבקות בטוחות לשימוש?

בטוח

טיפול באמצעות מדבקות Qbrexza למניעת הזעת יתר נחשב לבטוח באופן יחסי, אם כי יש לו כמה תופעות לוואי פוטנציאליות שחשוב להכיר. כרבע מהמטופלים דיווח על תחושת יובש בפה, בעוד שאצל כ-17% מהם הופיעו תחושות של צריבה או גרד באזור בו נעשה הטיפול. במחקר התגלו תופעות לוואי שהיו נדירות יותר אבל קיימות, ביניהן הרחבת אישונים, כאבי ראש וגרון, יובש באף, בגרון או בעיניים, טשטוש זמני בראייה ועוד. יש שיטענו ששיעור תופעות הלוואי הוא משמעותי יחסית, ובכל מקרה חשוב לתת עליו את הדעת לפני שמשווים צורה זו של טיפול בהשוואה לפתרונות אחרים המוצעים כיום לסובלים מהזעת יתר.

המדבקה מיועדת למכנה משותף רחב באופן יחסי של משתמשים, החל מגיל תשע ועד לגילים מאוחרים (הבעיה שכיחה כאמור הרבה פחות משנות החמישים לחייו של האדם). היא מתמקדת אך ורק בהזעת יתר הנובעת מבית השחי, ולא בהזעה בכפות הידיים למשל. אם כי רוב האנשים הסובלים מהתופעה ידווחו על התסמינים האלה בדיוק.

ההתאמה האישית, כמו בכל טיפול, מקבלת חשיבות מכרעת. ברור שבדומה לטיפולים אחרים להתמודדות עם הזעת יתר, יש לבחור בפתרון רק לאחר אבחון וייעוץ של רופא המומחה בתחום. בארצות הברית היא שווקה בשלב הראשון כתרופת מרשם. ככל שידוע לנו המדבקה עדיין לא משווקת בישראל, אולם ייתכן שבחודשים הקרובים נשמע על כך.

 

לקריאה נוספת:
Qbrexza – אתר רשמי
Qbrexza Towelette – WebMD

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ