הקשר בין הזעת יתר לחרדה

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ברגעי חרדה אנחנו מזיעים, זהו למעשה אחד הסימפטומים המוכרים ביותר בהתקף חרדה, אך ההזעה יכולה להופיע גם כאשר מדובר על פאניקה רגעית ולא מתמשכת. רבים יסבלו לאורך החיים מחרדה רגעית, אך כאשר מדובר על מקרים שחוזרים על עצמם והזעת יתר מפריעה ואף גורמת לחרדה לעלות, מה ניתן לעשות? ומה בכלל גורם להופעתה? 

מהי הזעת יתר?

ישנן שתי קבוצות עצבים להן השפעה על בלוטות הזיעה: העצבים הסימפטיים והעצבים הפרסימפתטיים. העצבים הסימפטיים גורמים להמרצת ייצור הזיעה, ולעומתם העצבים הפרסימפתטיים שולחים אותות לבלוטות הזיעה להפסיק לייצר זיעה. תהליכים אלה מתאפשרים בשני המצבים בזכות נוירוטרנסמיטרים. אז מה יגרום למערכת העצבים הסימפטיים לשלוח אותות לייצור זיעה? זה יקרה לנו בזמן אימון גופני, כשחם מאוד והגוף צריך לקרר את עצמו, כשנאכל מזונות חריפים מאוד וזה קורה לנו גם כשאנחנו עצבניים או מגלים סימני חרדה. מכאן הקשר הישיר בין חרדה והזעה, ולכן גם ההזעה מאופיינת כל כך עם התקפי חרדה ועם חרדה ככלל. ההזעה היא תהליך טבעי שקורה לגוף, אך כאשר היא מתרחשת בי קשר לחום היא נקראת הזעה בעודף או היפרהידרוזיס.

איך הזעת יתר משפיעה על חרדה?

כאשר הגוף שלנו נמצא בחרדה, הוא חש בסכנה הולכת וגוברת, מה שמפעיל את מערכת העצבים וגורם להזעת יתר. לעיתים, גם כאשר לא מדובר על איום ממשי, הגוף שלנו מפרש זאת כך בשל הפאניקה והחרדה בה אנו נמצאים, וכך מתגלגל לו כדור שלג שקשה לעצור. זה יכול לקרות בהתקף חרדה קלאסי וגם במקרים שמובילים לחרדה, למשל כאשר יש לנו צורך לנאום מול קהל, גם אם קהל מצומצם, או כאשר אנו נתקלים במצב של חרדה בשל אירוע קשה וכדומה. לעיתים ההזעה יכולה להתרחש כאשר אנו נמצאים בדייט ורף החרדה עולה בשל הרגע המרגש, אז גם הוא יכול להיות מטריד ומפריע ביותר, ולכן מומלץ שעה אחת קודם לטפל בנושא. 

טיפולים בהזעת יתר

יש מגוון רחב של טיפולים למניעת הזעת יתר, חלקם רפואיים ועוסקים ישירות הזיעה עצמה וחלקם עוסקים בסיבות שמובילות להזעה. מבחינה תרופתית קיימת כיום תרופת מרשם מאלומיניום כלוריד שהוא למעשה החומר הפעיל שאנו מכירים באנטי פרספירנט הנחשב יעיל במיוחד כנגד זיעה. מדובר על תכשיר חוסם לפעולת בלוטות הזיעה והוא ניתן במרשם רופא בלבד. מורחים אותו באופן נקודתי באזורים בהם קיימת הזעת יתר, ורוב האנשים עושים בו שימוש בבית השחי. 

ניתן לפנות לרופא עור כדי לקבל אבחון וחוות דעת אודות ההזעה. הוא יכול להמליץ על כמה סוגים של טיפולים יעילים ובהם בוטוקס וזרם חשמלי שנחשבים כיום לטיפולים הפיזיים המתקדמים והיעילים ביותר להזעת היתר, כמו כן, יתכן ותהיה המלצה להתערבות ניתוחית. מדובר על ניתוח שמתאים לאנשים שניסו טיפולים שונים שלא צלחו, כאשר בניתוח עצמו מסירים את הרקמה העצבית אשר מחברת בין המערכת הסימפטית ובין בלוטות הזיעה. 

ככלל, מומלץ לבחון מה גורם לחרדה, באילו מצבים היא נגרמת בעיקר והאם ניתן לטפל בחרדה המובילה להזעה כטיפול וכטיפול מניעתי. יש להיוועץ עם מומחה לטיפול בחרדה לאבחון מדויק ולבחינת תוכנית טיפולית, כאשר פעמים רבות הטיפול בחרדה עצמה תוביל לירידה משמעותית בהזעת היתר ובתופעות רבות אחרות הנלוות לחרדה. 

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ