הזעת יתר מוגברת

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר מוגברתהזעת יתר מוגברת (Hyperhidrosis) הוא מצב בו הסובל מזיע ללא קשור לפעילות גופנית, חום וההזעה יכולה לבוא לידי ביטוי בבית שחי, בכפות ידיים, בכפות רגליים, בגב ובפנים. הזעת יתר מוגברת יכולה לגרום לחוסר ביטחון ולשבש פעילויות יומיומיות. טיפול בהזעת יתר הוא באמצעות תכשירים נוגדי זיעה, פדים (כאשר מדובר על בית שחי) או טיפולים כירורגיים להסרת בלוטות הזיעה. 

 

למה זה קורה?

הזעת יתר מוגברת יכולה לקרות בשל סיבות רבות. בדרך כלל, כאשר אנחנו במאמץ או במקום חם או תחת לחץ הגוף שלנו מפריש זיעה. הזעת יתר מוגברת יכולה לנבוע מחרדות או בעיה גופנית אחרת ויש להיוועץ עם רופא לטיפול. הזעת יתר מוגברת יכולה להציע על מצב בריאותי חמור, במיוחד כאשר ההזעה מלוות בסחרחורת, כאבים בחזה ובחילות. כאשר הזעת יתר מוגברת גורמת לכם לשיבוש שגרה יומיומית, מצוקה רגשית ונסיגה חברתית חשוב להגיע לטיפול בהקדם האפשרי לאבחון הבעיה.

הזעה היא מנגנון של הגוף כדי לקרר את עצמו על ידי מערכת העצבים. מערכת העצבים מפעילה את בלוטות הזיעה כאשר הטמפרטורה בגוף עולה. הזעת יתר מוגברת יכולה להתרחש עקב בעיה רגשית או מרכיב תורשתי. הזעה שנגרמת עקב בעיה רפואית תהיה מאופיינת עם הזעה כבדה והיא יכולה להוביל לסוכרת, סוכר נמוך בדם, זיהומים, הפרעות במערכת העצבים, סוגים שונים של סרטן, בעיות בבלוטת התריס ועוד. בניגוד לדעת רוב, הזיעה עצמה לא מפרישה ריח, אלא הריח נגרם עקב המאכלים שאנחנו אוכלים ובהתאם לתכונות העור שלנו. הזעת יתר לא מחייבת ריח נלווה, הריח מושפע ממאכלים כמו שום, כורכום, עמבה, מאכלים חריפים ועוד. 

סוגי הזעה

ישנם שני סוגים עיקריים של הזעה, האחד הוא הזעת יתר כללית והשני הוא הזעת יתר ממוקדת:

  • הזעת יתר ממוקדת – הזעת יתר ממוקדמת יכולה להיות תורשתית, הסובלים מהפרעה זאת יסבלו מהזעת יתר ללא קשר למזג האוויר, אפילו כאשר יהיו במקום ממוזג יוכלו להזיע. הזעת יתר ממוקדת תופיע באופן מסיבי יותר במקרים של לחץ. ישנם טיפולים שונים להפרעה זאת עליהם נדון בהמשך.
  • הזעת יתר כללית – הזעת יתר כללית אינה באזור ספציפי בגוף שלנו, אלא באופן נרחב בגוף. הזעת יתר כללית נגרמת עקב עודף משקל, הפרעות הורמונליות, גיל המעבר, הריון, בעיות בבלוטת התריס ולעיתים אף מחלות חמורות יותר. במקרה בו התופעה מפריעה לכם לתפקוד יומי ומגיעה עם תסמינים שונים הכוללים סחרחורת, עייפות וכן הלאה, יש לפנות לרופא לאבחון הבעיה.

קראו עוד: מה הקשר בין הזעת יתר לבין הפרעות נפשיות?

מהם הגורמים העיקריים להזעת יתר מוגברת?

זיהום – כאשר הגוף שלנו נלחם בזיהום הזעה יכולה להיות אחת מתופעות הלוואי. גם כאשר הזיהום כבר עבר מהגוף שלכם עדיין זיעה יכולה להופיע במהלך הלילה בעיקר ואפילו במהלך היום. בכל זאת, היוועצות עם רופא יכולה לתרום להחלמה והתפוגגות הזיעה על ידי טיפול תרופתיים או שינוי בהרגלי אורח חיים.

 

גנטיקה – הזעת יתר מוגברת יכולה להופיע בגלל גנטיקה. בדרך כלל, הזעת יתר מוגברת עקב גנטיקה מופיעה אצל נשים בגיל המעבר והתסמינים הקשורים לכך הם עיכובים בהתבגרות מינית, אי פוריות ועוד. כאשר מדובר על בעיה גנטית לרוב לא יהיו סיכונים רפואיים, אך הזיעה בהחלט משפיעה על אורח החיים שלנו מבחינה נפשית. 

 

סרטן – ישנם סוגים שונים של מחלת הסרטן אשר התסמינים שלהם יהיו הזעת יתר, בעיקר בלילה. הסבירות היא נמוכה ולכן אין להילחץ, חשוב לפנות לרופא ולוודא האם הזיעה מגיעה עם תסמינים שונים כמו ירידה דרסטית במשקל, בלוטות לימפה מוגדלת, עייפות, סחרחורות ובעיות זיכרון.

מהן הזעות לילה?

הזעות לילה היא הזעת יתר מוגברת במהלך השינה. המצב יכול להיות מאופיין עם הזעה חמורה המצריכה מכם להחליף בגדים ואפילו סדינים. הזעות לילה יכולות לנבוע מגלי חום, שמיכה חמה, טמפרטורת חדר גבוהה ועוד. הזעות לילה הנגרמות מגלי חום אופייניות עם הסמקה, אדמומיות של העור וזה עקב צריכת דם מוגברת. הזעות לילה הן נפוצות בקרב גילאי 40 עד 55 וככל שמטפלים בבעיה מוקדם יותר ככה התוצאות טובות יותר. במקרה בו הזעת יתר מוגברת במהלך הלילה מתרחשת בגיל המעבר טיפול הורמונלי יוכל לסייע לכם ולהנמיך את הסיכוי לפתח מצברים חמורים כמו מחלות לב, קריש דם, שבץ, סרטן ועוד. לעיתים הזעת יתר מוגברת יכולה להצביע על מחלת הסרטן ובמקרה כזה, ככל שנאתר את המחלה מוקדם יותר ככה הסבירות להחלמה תהיה גבוהה. טיפולים בסרטן כוללים ניתוח, הקרנות וכימותרפיה. כמו כן, הטיפולים עצמם בסרטן יכולים להוביל להזעת יתר מוגברת, אך ככל זמן שהגוף מסתגל לטיפול ככה הזעות מתפוגגות. 

קראו עוד: מתי הזעת יתר הופכת לבעיה בריאותית?

טיפולים להזעת יתר ממוקדת

טיפולים להזעת יתר לרוב לא יתחילו בטיפולים כירורגיים אלא ניסיון להפחית את הבעיה עם תרופות שונות ומציאת מוקד הבעיה. ברוב המקרים הבעיה תהיה בבית השחי. זיעה מוגברת בבית השחי יכולה לגרום לחוסר ביטחון עצום בכל הגילאים, לכן יש תכשירים ייעודיים אשר אמורים להפחית את הזיעה המופרשת, החל מדאודורנטים מפחיתי זיעה ועד לסבונים טיפוליים ומוצרים סופחי זיעה. כמו כן, סיבה נוספת להזעת יתר יכולה להיגרם עקב ניהול אורח חיים לא תקין הכולל צריכת מזונות חריפים, אלכוהול בצריכה גבוהה, בגדים לא מאווררים, קפאים, עודף משקל ולחץ נפשי. במקרה בו טיפולים שאינם כירורגיים אינם פותרים את הבעיה ניתן יהיה לפנות לטיפולים כירורגיים. 

יונטופורזיס – טיפול יונטופורזיס עובד על זרם חשמלי לעור אשר משפיע על בלוטות הזיעה. הטיפול אורך כ-15 דקות ויש לערוך סדרת טיפולים כאשר כל טיפול מבוצע מספר פעמים בשבוע. לאחר מכן, הטיפולים נפרשים לאחד לכשבועיים בהתאם למצב המטופל. הטיפולים אינם כואבים, אך נדרש אישור רפואי כדי לעבור את הטיפול הזה.

בוטוקס – הזרקת בוטוקס נפוצה כאשר מדובר על הזעת יתר בבית השחי לרוב. ההזרקה חוסמת את האותות העצביים אל בלוטות הזיעה. כתוצאה מכך, הפרשת הזיעה והתגובה של בלוטת הזיעה נמוכות יותר. הטיפול אורך כשעה, יש לתחזק את הטיפול אחד לשלושה חודשים עד חצי שנה. 

סימפטקטומיה – הליך כירורגי זה נחשב לפשוט ונפוץ, במהלך הטיפול יכרות המנתח את בלוטות הזיעה באופן מקומי. פנייה להליך כירורגי נכונה רק לאחר שהמטפל ניסה מספר דרכים להפחתת הזעה מוגברת אך לא צלח הצלחה. הבעיה העיקרית בתהליך זה הוא שהגוף של המטופל יכול להגיב לכריתת בלוטות הזיעה באופן מקומי על ידי הזעת יתר מפצה – פיתוח הזעת יתר באזור שונה בגוף. הניתוח אינו פולשני ומתבצע באזור החזה באמצעות חתכים קטנים. ניתוח זה יכול להתבצע גם בכפות הידיים, הניתוח מתבצע לרוב בהרדמה כללית. היתרון בהליך כירורגי הוא פיתרון הבעיה לצמיתות. יש מקרים רבים בהם מטופלים פונים לטיפול תרופתי כזה או אחר, התופעה יכולה להיעלם ולחזור לאחר כמה חודשים.

 

אבחון

אבחון הבעיה מתבסס על הבנת הרקע של המטופל. עליכם לציין בפני הרופא את התסמינים של ההפרעה, מתי היא מוגברת, מתי היא מופיעה ובאילו אזורים. בנוסף, ציינו בפני הגורם המטפל האם ניסיתם תכשירים שונים להפחתת הזיעה. בהתאם לתשובות שלכם יקבע האם מדובר על הזעת יתר מוגברת או הזעת נורמטיבית. בנוסף, הרופא יפנה אתכם לטיפולים למניעת מחלות חמורות בהתאם. 

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ