הזעה בלילה אחרי שפעת

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעה בלילה אחרי שפעת או חוליהזעת בלילה אחרי שפעת היא תופעה נפוצה ומוכרת, אך יש מספר פעמים שצריכה להידלק נורה אדומה עבורנו במקרים כאלה. שפעת היא מחלה שבדרך כלל מלווה בעליית חום הגוף שלנו מעל הנורמה. אנשים שחווים שפעת יחוו הצטננות וחום לרוב, כמו כן דלקות שונות. כאשר אתם מזיעים בזמן שפעת זאת דווקא אינדיקציה טובה שהגוף שלכם נלחם בשפעת ומתאושש אך כאשר כבר השפעת עברה לפני כמה ימים ועדיין אתם חווים זיעת לילה יש לבדוק זאת מול רופא.

 

מה הקשר בין זיעה לשפעת?

שפעת היא מחלה מאוד שכיחה ולעיתים אנחנו רואים בה כמשהו שיגיע ויחלוף מן הסתם, אך לעיתים המחלה מעידה על דבר גדול יותר. שפעת מלווה בתנודות לא תקינות של חום הגוף. לאורך כל היום הטמפרטורה של הגוף שלנו משתנה, אך כאשר התנודות עולות ביותר מ-2 מעלות לכאן או לכאן, זה מצביע על מצב בריאותי לא תקין. הטמפרטורה בגוף שלנו נוטה להיות נמוכה יותר בתחילת היום ובערב טמפרטורת הגוף עולה. כאשר טמפרטורת הגוף עולה יותר מדי לאורך כל שעות היום זה מעיד על מצב רפואי לא תקין של שפעת, חום, זיהום ועוד. מלבד למחלות אלו, חום יכול להעיד על תשישות, חצבת, דלקת, גידולים ממאירים ועוד. החום עצמו מתפוגג תוך מספר ימים בהתאם לטיפול רפואי אותו אתם נוטלים.

גם עבור חום יש תסמינים כמו צמרמורות, אובדן תיאבון, עייפות, התייבשות, כאבים בראש, הזעה והזעת לילה. מנגנון הזיעה הוא מנגנון מציל חיים, במיוחד במצב של חום. התפקיד של זיעה הוא אחד – לקרר את הגוף שלנו באמצעות הפרשת נוזלים. ההפרשה מתרחשת בבלוטות הזיעה שמפוזרות לאורך הגוף שלנו. הזעה בלילה אחרי שפעת מצביעה על זה שהגוף שלנו נלחם בזיהום. כאשר השפעת עברה ועדיין אתם חווים הזעה בלילה זה הזמן הנכון לפנות לרופא ולעדכן אותו במצב הנוכחי. כאשר אנחנו מזיעים אנחנו גם מאבדים נוזלים, ברגע בו מנגנון הזיעה לא עובד כראוי זה עלול להוביל להתייבשות והזעת לילה יכולה להיות תסמינים של מחלות אחרות שחשוב לבדוק עוד בתחילתן. 

מהי הזעת לילה?

הזעת לילה יכולה להתרחש עקב מספר סיבות, חלקן אינן קשורות לכם אלא להיגיינת החדר. הזעת לילה היא מצב בו אתם קמים בבוקר או יקיצות ליליות במצב בו אתם רטובים לגמרי, מצב בו אי אפשר לחזור לישון אלא יש להחליף את הבגדים והסדינים. הזעת לילה יכולה להגיע במינונים שונים, אך כאשר היא חוזרת על עצמה לילה אחר לילה יש לוודא מה הסיבה לכך. לעיתים הסיבה להזעת לילה קשורה לטמפרטורת חדר לא נכונה, שמיכה חמה מדי, בגדים לא נושמים וכן הלאה. מצד שני, הזעת לילה יכולה להצביע גם על מחלות שונות, גיל המעבר או טרום גיל המעבר, מחזור, תרופות, הזעה בלילה אחרי שפעת היא גם נפוצה, בעיות נוירולוגיות, רמת סוכר נמוכה, צריכת סמים ואלכוהול ובמקרים חריגים הזעת לילה יכולה להצביע על מחלת הסרטן. 

כאשר הזעת לילה הופכת למצב בו אתם לא יכולים לישון, מצב שחוזר על עצמו לילה אחר לילה אתם צריכים לראות רופא. הזעת לילה פוגעת באיכות השינה, גורמת לעייפות במהלך היום, גורמת לחוסר ביטחון ומצביעה על מצב בריאותי לא תקין במקרים מסוימים. הרופא מאבחן את סיבת ההזעה בהתאם לתסמינים פיזיים נלווים להזעה בלילה כמו ירידה במשקל, חום, בלוטות נפוחות וכן הלאה.

 

הזעה בלילה אחרי שפעתמהן הסיבות להזעת לילה?

גיל המעבר – לעיתים אתם חווים הזעת לילה בשל גלי חום שמאופיינים עם גיל המעבר. גיל המעבר הוא אחד מהגורמים הנפוצים ביותר להזעת לילה.

תרופות – הזעה בלילה אחרי שפעת יכולה להיות קשורה לתרופות שאתם לוקחים. ישנם תרופות נגד שפעת שכחלק מהתסמינים שלהם יש הזעת לילה. כמו כן, יש תרופות אחרות כמו תרופות נוגדות דיכאון ומשככי כאבים שיכולים להוביל להזעת לילה.

דום נשימה – דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) הוא מצב בו נעצרת הנשימה מספר רב של פעמים בלילה. מי שסובל מדום נשימה חסימתי הוא בעל סבירות גבוהה יותר לסבול מהזעת לילה.

הורמונים – בעיות הורמונליות עלולות להוביל להזעות בלילה. הפרעות הורמונליות הן תסמינים למחלות שונות, החל מסוכרת ועד לגידול ממאיר. חוסר איזון הורמונלי יכול להוביל להזעת לילה – ולכן אתם מחויבים להגיע לבדיקת רופא כאשר הזעת לילה מתרחשת פעם אחר פעם.

מתח – מצבים נפשיים באים לידי ביטוי בגוף שלנו, לכל אחד בצורה אחרת. אם אתם חווים מתח, חרדה או דיכאון אחד התסמינים לכך הוא הזעת לילה. 

 

מה עושים במקרה כזה?

הזעה בלילה אחרי שפעת יכולה להצביע על מספר דברים, החל מזיהום שנשאר בגוף שלכם, נטילת תרופות נגד חום ושפעת ולעיתים מחלות בריאותיות חמורות יותר. במקרה של הזעה בלילה אחרי שפעת או הזעת כללית בלילה, מומלץ להגיע לאבחון רפואי. באבחון רפואי המטרה של הרופא היא לזהות ולשלול סיבה משמעותית להזעת יתר הדורשת טיפול. בתור התחלה תתבקשו לציין היסטוריה רפואית מפורטת, בין היתר תרופות קבועות, הרגלים שונים, היגיינת חדר וכל דבר אשר מתקשר להזעת לילה. בהתאם לתלונות של הסובל תיבנה תוכנית ייעודית. כחלק מהבדיקות ישנה בדיקה גופנית הכוללת בדיקת לב וריאות, קשריות לימפה, בדיקות דם כלליות, זיהוי זיהומים, בדיקות דימות, CT, רנטגן, בדיקות הורמונליות ובמקרים חריגים גם גסטרוסקופיה או קולונוסקופיה. 

קראו עוד: איך ניתן להפחית הזעת יתר?

 

איך מטפלים בהזעת יתר בלילה?

טיפול בהזעת יתר בלילה היא בהתאם לאבחון. הזעה בלילה אחרי שפעת יכולה להצביע על מחלות שונות, מצב של חרדה או אזור סביבתי לא תואם. לאחר בדיקה רפואית תוכלו להתחיל בסדרת טיפולים שיכולה להקל עליכם לעבור את הלילה בצורה נוחה ללא יקיצות ליליות ומיטה רטובה. הטיפולים כוללים את הדברים הבאים:

  • תכשיר מקומי – כאשר הזעה בלילה היא ממוקדת יותר ניתן למצוא תכשירים שונים כמו דיאודורנטים שמדכאים את בלוטות ההזעה.
  • טיפול פסיכולוגי – כאשר מדובר על הזעה בלילה עקב חרדות ומתחים טיפולים פסיכולוגי בשילוב של טיפול אלטרנטיבי יכול להועיל לתהליך להפחית הזעה בלילה.
  • ייעוץ תרופתי – הזעה בלילה אחרי שפעת יכולה לנבוע מנטילת תרופות שגורמות לכם להפריש כמות זיעה גבוהה מהרגיל. במקרים כאלה אחרי ייעוץ רפואי תוכלו להמיר תרופות בתרופות אחרות שגם יקלו על התסמינים לאחר השפעת וגם יאפשרו לכם לנהל אורח חיים תקין.
  • ניתוח כירורגי – הזעת לילה יכולה להיות כללית ויכולה להיות ממוקדת. כאשר האזור המזיע הוא ממוקד (בית שחי, כפות ידיים, מפשעות, כפות רגליים וכד'), יהיו טיפולים ממוקדים יותר כמו לדוגמה טיפול בגלי קול, טיפול בזרם חשמלי, תכשירים ייעודיים ועוד. במקרים חריגים אנו נפנה לניתוח כירורגי להסרת בלוטות הזעה. טיפול זה ייעודי בעיקר עבור הזעה בכפות הידיים ובבית השחי. באמצעות חתכים קטנים באזור החזה הרופא המנתח יחדיר צינור דק וימיס את בלוטות ההזעה באזור בית השחי. זהו הטיפול היעיל ביותר להזעה בבית שחי ויש לטיפול זה אחוזי הצלחה גבוהים של 90%. תופעות הלוואי כמעט ולא מתרחשות, אך אחת מתופעות הלוואי היא הופעה של הזעה במוקד אחר ולכן, יש להיוועץ עם רופא כדי לוודא את יעילות הטיפול עם גופכם. 

קראו עוד: הזעת יתר עלולה להעיד על מחלת לב

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ