האם נשים מזיעות יותר מגברים?

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

במשך שנים מסתובבת התחושה שגברים מזיעים יותר מנשים. ל"מין החזק" הזיעה כמו נדבקה יחד עם עוד תארים מחמיאים יותר או פחות ואילו אצל הנשים, "המין היפה" היה נדמה שישנו איזשהו חומר פלא מונע זיעה. מסתבר במחקר שנעשה לאחרונה שהקשר בין מינו של אדם לכמות הזיעה שיפריש הוא זניח ביותר. הגורם המכריע מלבד כמובן כמות האנרגיה שאדם יוציא היא מימדי גופו.

מה היא בדיוק תופעת הזיעה?האם נשים מזיעות יותר מגברים?

זיעה היא מערכת הקירור המרכזית של הגוף. כאשר טמפרטורת הגוף עולה בעקבות הוצאת אנרגיה, למשל בשל פעילות גופנית, ישנה התרחבות של כלי הדם והולכת החום אל פני העור. בלוטות הזיעה שנמצאות בעור מייצרות את נוזל הזיעה שמטרתו הוצאת החום החוצה וקירור הגוף. ההוראה לייצור נוזל זיעה מגיעה מהמוח מבלוטת ההיפותלמוס הנחשב למרכז בקרת הטמפרטורה במוח באמצעות מערכת העצבים המרכזית וההיקפית. כאשר נוצר נוזל הזיעה ומופרש אל פני העור, חיידקים שעל פני העור מפרקים אותו לחומצות שומן. הערבוב שלהם עם נוזל הזיעה הוא זה שיוצר את ריח הזיעה המפוקפק. נוזל הזיעה עצמו הוא חסר ריח.

קראו עוד על: בלוטת זיעה

 

מדוע נהוג להניח שגברים מזיעים יותר?האם נשים מזיעות יותר מגברים?

כפי שציינו, נמצא שהגורם המכריע בכמות הזיעה היא לא המגדר אלא ממדי הגוף. באופן כללי, גברים נחשבים לבעלי מידות גדולות יותר מנשים. בנוסף, במשך שנים חשבו שישנו הבדל באופן זרימת הדם ובשל כך גם ההזעה בין גברים לנשים. סיבה נוספת שיכולה להיות לייחוס הזעת יתר לגברים היא פחות מדעית ויותר תרבותית- אנתרופולוגית. זוהי גם סיבה נגררת שהתאימה יותר לאורח החיים לפני מאה שנים ויותר ופחות לעידן המודרני. בעבר ההבדל בין כמות האנרגיה שהוציאו גברים בעבודות פיזיות לעומת נשים היה בולט מאוד, עבודות כמו סחיבת משאות, חקלאות, חטיבת עצים ועוד מגוון עבודות פיזיות קשות. יתכן שהעובדה שגברים הוציאו אנרגיה רבה יותר והזיעו יותר בשל כך גרמה לחשיבה מוטעית שעצם היותם גברים היא הסיבה.

 

מה עולה מתוצאות המחקר?

אז מהו בעצם המחקר שגרם לקביעה החד משמעית שמגדרו של אדם אינו קובע את כמות ההזעה שלו? מחקר זה נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת וולונגונג באוסטרליה והקולג' לסיעוד ביפן. המחקר נערך בהשתתפות 60 נסיינים סה"כ, 24 נשים ו- 36 גברים במבני גוף שונים. הגברים והנשים ביצעו שתי משימות בתנאים של 28 מעלות צלזיוס ולחות יחסית של 36%. בין שתי המשימות הם נחו במשך 20 דקות. לאחר מכן התבקשו לפדל במשך 45 דקות. עצימות הרכיבה הותאמה לכל נסיין באופן אישי. הם רכבו בעצימות קלה ולאחר יומיים בעצימות בינונית. התוצאה היתה שהגורם המשפיע במידה משמעותית מהאחרים על מידת ההזעה הוא מידות הגוף. היחס בין שטח הגוף למדד המסה הוא משמעותי ביותר. הבדלים מורפולוגיים בין המינים נלקחו אף הם בחשבון אך היוו 5% בשקלול ההשפעות על רמת ההזעה. נמצא שאצל גברים ונשים בעלי מידות גוף קטנות יותר, השיטה של הולכת החום אל פני העור ונידופו ללא הזעה מהווה חלק משמעותי יותר בקירור הגוף, זאת לעומת גברים ונשים בעלי מידות גוף גדולות יותר שאצלם השיטה המרכזית לקירור היא נידוף החום באמצעות זיעה.

 

אילו גורמים נוספים עלולים להשפיע על ההזעה?

נמצא שלכמות המזון שאנו אוכלים וגם לסוגי המזונות ישנה השפעה על כמות ההזעה ובמזונות מסויימים כמו בצל ושום גם על הריח שנוצר בעקבות ההזעה. מזונות חריפים גורמים להזעה רבה יותר בגלל גירוי מוטעה של הבלוטה במוח האחראית להעברת הפקודה של ייצור זיעה. זאת בעקבות תחושה מוטעית של עליית חום הגוף כאשר אוכלים חריף. מזונות עתירי חלבונים כמו בשר קשים יותר לעיכול ולכן יוצרים בגוף מאמץ, עליה בטמפרטורה וגם הזעה. כך גם מזונות עתירי שומן, סוכר, מלח וחומרים לא טבעיים שישנם במזונות מעובדים. גם לבד ממנו עשויים הבגדים ישנה השפעה. בגדים העשויים מחומרים סינתטיים לא נושמים יגרמו להזעה רבה יותר.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

הזעת יתר כתוצאה מלחץ

שינויים הורמונאליים – כגורמים להזעת יתר

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ