מהי הזעת יתר כללית ואיך מטפלים בה?

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר כלליתהזעה היא מצב בריאותי תקין ברוב המקרים, שמטרתו העיקרית היא לקרר את הגוף. הזיעה גורמת לכך שטמפרטורת הגוף לא תעלה מעל 37 מעלות, דבר אשר עלול לשבש את מערכות הגוף השונות, ותפקוד האיברים.

כשמסיבות שונות, ההזעה הרגילה הופכת להיות מוגזמת, ללא קשר לפעילות הגופנית או לתנאי מזג האוויר, היא עלולה להביך ולהוריד את איכות החיים של האדם הסובל מכך בצורה משמעותית.

הזעת יתר מובילה לתחושות בושה, הימנעות מפעילויות חברתיות, ולחץ וחרדה מתמשכים.

מגוון גורמים להזעת יתר כללית

הזעת יתר כללית היא הזעה המורגשת בכל חלקי הגוף, ללא מוקד מסוים. הגורמים לה הם רבים, ויש לאבחן בצורה ספציפית את הסובלים מכך, בכדי לתת את הטיפול הממוקד ביותר. היא עלולה להיגרם ממחלות עור לא מטופלות, בעיות גנטיות, בעיות של משקל יתר, בעיות הורמונליות או בעיות עצביות, ואף הרגלי תזונה קיצוניים.  בעיה זו נפוצה הן בגברים והן בנשים, ללא הבדלי גיל. מעבר לכך, היא יכולה להתפרץ באופן פתאומי, או להילוות לחיים מגיל ילדות.

המחלות שעלולות לגרום להזעת יתר כללית עלולות להיות קשורות לשיבוש חילוף חומרים בגוף, כמו למשל מחלות הקשורות לפעילות יתר של בלוטת התריס, סוכרת או גאוט. סוג מחלות נוסף קשור להפרעה במערכת העצבים, כמו למשל מחלות גידוליות מסוימות, נטילת תרופות או שתיית אלכוהול קיצונית. מחלות או הפרעות הורמונליות אשר עלולות לגרום להזעת יתר כללית יכולות להיות קשורות לגיל המעבר ולגלי חום והזעה.

האבחון נקבע לפי חומרת ההזעה, הגיל והמצב הבריאותי

לפני הבדיקות , יש לקחת מהמטופל אנמנזה רפואית כללית ושלמה, אשר תוכל לשלול מחלות מסוימות, או להחשיד לכיוון אחר. בתהליך חקירה זה, יש לשאול על סוגי התרופות אשר הוא נוטל, מחלות גנטיות או תורשתיות אשר ידוע כי קיימות במשפחה. מעבר לכך, יש לבצע בדיקת דם כללית ומיוחדת לבדיקת, פעילות בלוטת התריס, בדיקת סוכר בצום, בדיקת שתן, בדיקת רמת חומציות בשתן.

ברוב המקרים, ההמלצה היא לבצע גם צילום חזה, בדיקת שחפת וחומצות שתן בדם. הרופא מקשיב לתלונות הנבדק, גם אם לא קיימים סימנים קליניים, או בדיקות מעבדה. במקרה כי תופעה זו מסבה למטופל עוגמת נפש וחרדה גדולה, יש לטפל בה, גם אם לא נמצא הגורם המרכזי למקורה.

בהזעת יתר כללית, ישנה חשיבות לשלילת בעיות או מחלות מסכנות חיים, הן מבחינת הטיפול הספציפי אשר יוצע לחולה והן מבחינת היכולת למנוע את ההזעה עצמה, כתופעת לוואי.

הטיפול הנפוץ בהזעת יתר כללית

הטיפול הניתן במצבים של הזעת יתר יינתן, לרוב, על פי הבעיה הספציפית אשר אובחנה. במקרה של מחלה כרונית וכללית כמו סוכרת או פעילות יתר של בלוטת התריס יינתן טיפול אשר נועד לטפל במחלה המקורית. בנוסף, את בעיית הזיעה, במקרה הצורך, אפשר לפתור באופן סימפטומטי באמצעות משחות קרמים מקומיים. במקרה שטיפולים אלה לא עוזרים, אפשר להשתמש במכשירים המבוססים על זרם חשמלי, הזרקות בוטוקס או מהלך כירורגי.רופא

טיפולים אלה הינם יעילים יותר במקרים של הזעה ממוקדת, אולם הם עשויים לעזור גם במקרים של הזעה כללית קיצונית. חלק מהסובלים מהזעת יתר מוצאים הקלה בשיטות הרפואה הסינית המתמקדת בשינוי הרגלי חיים, כמו למשל תזונה המותאמת למצבו של האדם, הפחתת מאכלים חריפים או מטוגנים. בנוסף, מומלץ לנסות גם שיטות אחרות כמו רפלקסולוגיה, שיאצו, לחיצות או דקירות, מידי מומחים בתחום זה.

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ