הזעת יתר בכפות הידיים – טיפים להתמודדות

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר בכפות הידייםהזעת יתר בכפות הידיים הוא מצב בו אנשים סובלים מהזעה מוגזמת המתמקדת בכפות הידיים.

הזעה בכפות הידיים גורמת כמובן לקושי רב בחיים היום יומיים, ובמידה והזעת היתר מפריעה באופן קיצוני לחיים, ניתן לטפל בה על ידי שימוש בתכשירים מיוחדים (בדרך כלל המכילים אלומיניום כלוריד), ניתוח או טיפולים נוספים.

הסוגים העיקריים של הזעת יתר בכפות הידיים

הזעת יתר ראשונית – מקרים בהם הזעת היתר מופיעה על רקע הפעלת יתר של מערכת העצבים הסימפטתית. במקרים אלה הזעת היתר תתבטא במקומות נוספים ואינה תהיה ממוקדת לכפות הידיים בלבד. מקרים של הזעת יתר ראשונית שכיחים במקרים של חרדה, התרגשות, כעס או פחד וחולפים לאחר שהגירוי העצבי חולף.

הזעת יתר משנית – מקרים בהם הזעת היתר מופיעה כסימן של מחלת רקע אחרת. המחלות העיקריות הגורמות לכך הן יתר פעילות של בלוטת התריס, ומצבים מולדים נוספים.

דרגות החומרה של הזעת יתר בכפות הידיים

הזעת יתר בכפות הידיים יכולה לבטא שני מצבים, ולהיות ממוקדת לידיים בלבד או כחלק מהזעת יתר כללית, הגורמת להזעה רבה בכל הגוף ובידיים בפרט. ההזעה בכפות הידיים יכולה להשתנות מהזעה קלה שאינה משפיעה על החיים, להזעה מוגברת אשר בה ניגרת זיעה רבה וגורמת לסבל רב אשר דורש טיפול.

בשל הרמות השונות של ההפרעה, רוב האנשים הסובלים מהזעת יתר בידיים יודעים איך לשלוט במצב על מנת לצמצם למינימום את ההשפעה על חיי היום יום.

מלבד ההזעה, קיימים סימנים נוספים להזעת יתר בידיים:

הבדלי טמפרטורה בין כפות הידיים לחלקים אחרים בגוף – במקרים של הזעת יתר בידיים ניתן למצוא לעתים קרובות הבדלי טמפרטורה משמעותיים בין כפות הידיים לחלקים אחרים בגוף. מסיבה זו, מופיעה הזעה בכפות הידיים אשר מהווה ניסיון של הגוף לצנן את כפות הידיים החמות.

פגיעה בעור הידיים – הזעת יתר בכפות הידיים יכולה להוביל לפגיעה קשה בעור הידיים, ובמידה ואינה מטופלת עור הידיים עלול להפוך ליבש ולהתקלף. ולכן, חשוב להקפיד לייבש את כפות הידיים ולטפל בבעיית ההזעה במידה והעור מתחיל להיפגע.כף יד

הופעה בתקופות – קיימים מקרים בהם הזעת היתר אינה מצב קבוע, אלא מתבטאת בתקופות של התפרצות ההזעה לצד תקופות של הפוגה. על פי דיווחים, בדרך כלל תקופת ההתפרצות של הזעת היתר בכפות הידיים מופיעה לאחר תחושה של יובש, ובמקרים אלה האנשים הסובלים מהמצב יכולים להתכונן לתקופת ההזעה בהתאם.

נפילת חפצים, הרטבת מכשירים וכו' – במקרים של הזעת יתר בכפות הידיים במצב קשה, הזיעה גורמת לכך שחפצים שונים מחליקים מהיד, וכך, חפצים כמו עטים ועפרונות לא מצליחים להישאר בכף היד זמן רב, והזעת היתר גורמת לקושי רב בכתיבה. בנוסף, טיפות הזיעה הניגרות יכולות ליפול על מכשירים שונים כמו מקלדת מחשב ולהרטיב דפים או ספרים, ולכן אנשים הסובלים מהזעת יתר לא מסוגלים לעבוד בעבודה משרדית או עם מכשירים חשמליים.

היבט פסיכו-סוציאלי – במקרים רבים של הזעת יתר בכפות הידיים, מופיעה מבוכה וקושי רב בפעילות חברתית או במקום העבודה. במקרים רבים מוותרים הסובלים מההזעה על לחיצות יד וליטופים, וכן נמנעים מכל עבודת יד שהיא. השפעה זו היא משמעותית מאוד מבחינה חברתית וכן מבחינת ההצלחה במקום העבודה, ולכן חשוב לטפל בבעיה.

כך תטפלו בהזעת יתר בידיים

הטיפול בהזעת יתר בידיים מתמקד בטיפול למניעת הבעיה וטיפול מתקדם. הטיפול למניעת ההזעה כולל שימוש בקרמים אנטי-פרספירנטיים (ללא מרשם או מסוג אלומיניום כלוריד) וניגוב תדיר של הידיים. במקרים חריגים, ניתן לטפל בהזעה על ידי:

יונטופורזיס – טיפול באמצעות חשמל, הגורם לעצירה זמנית של הפרשת הזיעה מהבלוטות.

טיפול בבוטולינום טוקסין זריקות הבוטוקס גורמות לשיתוק עצבי ולהפחתת הפעילות של בלוטות הזיעה.

ניתוח סימפטקתומיה ניתוח בו מפחיתים את פעילות העצבים הסימפטתיים בבית החזה, אשר יכול להקל על הזעת היתר בכפות הידיים.

מהם הגורמים שמובילים להיווצרות הזעת יתר בכפות הידיים?

על פי מחקרים שנעשו, להזעת יתר בידיים יש מגוון רחב של סיבות שונות ומגוונות:

  • מתח נפשי – מתח נפשי הוא אחד הגורמים הישירים להזעת יתר בידיים, כאשר, אנשים הסובלים מחרדה חוזרת ונשנית, דיכאון, וכמו כן לחץ נפשי מתמשך, יעידו כי אחד התסמינים אותם החלו להרגיש בעקבות אותו מצב פסיכולוגי מורכב, הוא הזעת יתר בידיים ובאזורים אחרים בגוף. לכן, אם אתם סובלים ממתח נפשי וגם מתופעת הזעת יתר בכפות הידיים, אם תנסו להפחית את המתח בחיים שלכם, תוכלו לחוש הקלה רבה.
  • תזונה לא מאוזנת – עודף משקל, הרגיל אכילה מגונים, ואכילה של אוכל מעובד רב הם חלק מהרגלי חיים העלולים לגרום להופעת הזעת יתר בכפות הידיים. בנוסף, גם עישון עלול לגרום להזעת יתר בידיים, זאת בעקבות, הרעלים הרבים והשפעותיהן הבלתי צפויות על גוף האדם.
  • מצב בריאותי – למחלות רבות יש תופעות לוואי שונות, כאשר, אחת מהן היא הזעת יתר, ובפרט, הזעת יתר בכפות הידיים. למשל, לוקמיה היא מחלה המשפיעה באופן ישיר על הזעת יתר בכפות הידיים. אחת מתופעות הלוואי של מחלת לוקימיה היא בעיות בתפקודה הרציף של בלוטת התריס, דבר הגורם להזעת יתר. כמו כן, ישנן גם תרופות רבות העלולות לגרום לבעיה הנפוצה הזו. בכל אופן לפני שבוחרים טיפול ראוי, חשוב להבין קודם כל מה גורם לתסמין הזה ולשים דגש שאין התנגשות בין תרופות.

כיצד מומלץ לנהוג אחרי טיפול בבוטולינום טוקסין?

לאחר שהתבצע הטיפול, ובמידה ומדובר באחד מהטיפולים הכירורגיים, הגוף יהיה רווי במצב של שוק שלאחר הטיפול. על פי המלצת רופאים מומחים, מומלץ להימנע מנהיגה ממושכת למשך 48 שעות מסיום ההליך. כמו כן, מומלץ להימנע מכל פעילות פיזית מאמצת, זאת כדי לא להעמיס על הגוף לאחר ההליך הרפואי. מומלץ גם להימנע משימוש בסאונה והתרחקות מכל גוף מחמם כזה או אחר ובנוסף, שתית אלכוהול.

חשוב לזכור, לאחר ההזרקה, יהיה ניתן להבחין בתוצאה הסופית רק כעבור שבועיים, כאשר, יש לחזור על הטיפול בין 1-2 פעמים בשנה.

הזעת יתר בכפות הידיים – מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב בשגרה?

כאמור, הזעת יתר בכפות הידיים הינה תופעה לא נעימה מבחינה חברתית. כך שעוד לפני הטיפול, נרצה לעשות ככל שביכולתנו כדי לשפר את המצב ולמזער עד כמה שניתן את כמויות הזיעה. אחד הגורמים המעודדים הזעת יתר בכפות הידיים הוא כאמור הגורם התזונתי. לכן ננסה להפחית עד כמה שניתן סוגי מזון אשר עלולים להגביר ולהחריף את הזעת היתר

 

מהם המזונות הנחשבים מעודדי הזעה?

ברשימה שלפניכם תוכלו למצוא סוגי מזון אשר נחשבים כמעודדי הזעה. אך למעשה כל גוף הוא שונה ולכן כדאי לכם לבדוק את הרשימה הזו על עצמכם ולנסות להבין האם גם אצלכם סוג המזון הזה גורם להזעת יתר.

  1. קפאין – הראשון ברשימה הוא קפאין. הקפאין ידוע כמי שממריץ את פעילות מערכת העצבים המרכזית ולכן גם גורם בין השאר להזעת יתר.
  2. מזון חריף סוג המזון השני הוא מזון חריף. החומר שנמצא בתבלינים החריפים מגרה את קולטני העצבים הנמצאים בחלל הפה, בלשון ובחיך ולמעשה יוצר במוח תחושה של התחממות. כתוצאה מכך הגוף מתחיל להזיע
  3. אלכוהול השלישי ברשימה הוא אלכוהול. האלכוהול מרחיב את כלי הדם ובכך מחמם את הגוף וגורם פעמים רבות להזעת יתר. אם אין אתם מסוגלים לוותר על שתייה של משקאות אלכוהוליים, כדאי לאמץ משקאות עם אחוז אלכוהול נמוך. אחוז האלכוהול תמיד יצויין על החלק האחורי של המשקה.
  4. מזון המכיל כמויות גבוהות של שמן סוג נוסף של מזון המעודד הזעת יתר בכפות הידיים בפרט ובגוף באופן כללי הוא מזון שמן ומעובד. מזון מסוג זה מכיל כמות סיבים נמוכה ומעט אנזימים הנדרשים לגוף כדי לפרק אותו. לכן, פעולת העיכול דורשת מהגוף יותר מאמץ, מה שעלול לגרום להזעת יתר
  5. מזונות עם כמות גבווהה של נתרן אחרון ברשימה זו הוא מזון המכיל נתרן בכמות גדולה. מזון המכיל הרבה מלח מאלץ את הגוף למצוא דרך להיפטר מהעודפים. המאמץ הזה של הגוף להיפטר מכמויות הנתרן עלול גם הוא להתבטא בהזעת יתר 

אם כך, בידקו את רשימת המזונות הללו על עצמכם וכך תוכלו לנסות להפחית מעט מהזעת היתר בכפות הידיים.

אולי יעניין אותך גם:

PalmaDry – טיפול חדשני להזעת יתר בכפות הידיים

מחקר ישראלי קובע: ניתוח לטיפול הזעת יתר בכפות הידיים יעיל יותר בקרב צעירים

מדוע המדע מתקשה לאמוד את שכיחות תופעת הזעת היתר באוכלוסייה?

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ