איך לזהות ולטפל בהזעת יתר בהיריון ולאחר הלידה

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

טיפול הזעת יתר במהלך הריון ולאחר הלידההזעת יתר מיוחסת למתח נפשי המתרחש בזמן ההיריון. לכן מתמקד הטיפול במערכת העצבים. שינויים רבים מתחוללים בגוף האישה במהלך ההיריון ובכללם גם שינויים בעור.

בנוסף על העלייה הכבדה בהיקף הגוף ובמשקל, עולה גם ריכוז ההורמונים הנשיים בדם, ומופיעים הורמונים ייחודיים להריון המיוצרים בשליה.

במהלך ההיריון עולה חום הגוף, וגורם להזעת יתר. נשים הרות סובלות מהזעת יתר כתוצאה מחוסר איזון הורמונאלי הנגרם מטמפרטורת גוף שאינה תקינה. הזעה מרובה בזמן ההיריון יכולה להיות כה עזה, עד שאישה הרה מתעוררת באמצע הלילה ספוגת זיעה ומצב זה משבש את חייה.

בחודש התשיעי של ההיריון, תסמיני הזעת יתר עלולים להחריף. זאת הדרך של הגוף לדרישה לאספקת חמצן וזרימת דם. תהליך זה גורם לבלוטות הזיעה לעבוד קשה יותר. הרחבת כלי הדם יכולה לגרום לאישה הרה להתעלף בסביבה חמה, כגון חדרים צפופים, חדרי אמבטיה מהבילים, או קימה פתאומית ממצב ישיבה. במקרים של הזעת יתר בזמן ההיריון, מדובר באיבוד מלח מהגוף וכתוצאה ממצב זה עלוליות להופיע התכווצויות ברגליים.

מגוון גורמים אחראים על הזעת יתר בהיריון ולאחר הלידה

לדוגמה כשאישה הרה נדרשת לשאת את משקל התינוק, היא מאמצת יותר את גופה. באופן טבעי, גורם הדבר להגברת חום גופה ובכך להזעת יתר. נשים שנוטלותהזעת יתר בהיריון ולאחר הלידה אספירין במהלך ההיריון על מנת להפחית את חום גופן או לסייע בשיכוך כאבים, יכולות לסבול מהזעת יתר גם כן. בנוסף, נשים הרות הנוטלות תרופות נגד בחילות או נגד דיכאון, עשויות לחוות תופעות של הזעה מוגברת.

נשים הרות המשתמשות בסמים עלולות לגרום לטמפרטורת גופן לעלות וכתוצאה מכך להזיע באופן מוגבר. גם נשים הרות שנגמלות מאלכוהול או תרופות מסוימות, עלולות לסבול מרמה קיצונית של הזעה. מגוון רחב של מחלות וזיהומים יכולים לגרום לאישה להזעת יתר במהלך ההיריון. גם זיהומים, וירוסים, סרטן או הפרעות רגשיות יכולות להעלות את טמפרטורת הגוף של אישה הרה ולגרום לה להזעה מרובה ככל שהריונה מתקדם.

טיפול בהזעת יתר בהיריון ולאחר הלידה

במהלך הביקורים הקבועים אצל הרופא בזמן ההיריון, יש לדווח לו על מקרים של הזעת יתר. תרופות שונות יכולות להעלות או להוריד את טמפרטורת הגוף של אישה הרה ולהפחית את רמת הזעתה.

על מנת להפחית את הסיכון לעילפון והתחממות יתר של הגוף בזמן ההיריון, יש לשמור על קירור תדיר של הגוף, ללבוש בגדים נוחים ולשתות הרבה ובאופן קבוע, על מנת לחדש את מלאי הנוזלים בגוף.

הזעת יתר לאחר הלידה: אין מקום לדאגה

מערכות הגוף נמצאות בהילוך גבוה על מנת להסיר את כל הנוזלים המיותרים בגופן בזמן ההיריון. לכן חשוב שנשים הרות תשמורנה על קור גופן, כדי לא לסבול מהזעת יתר לאחר ההיריון. אם הזעת היתר מחמירה, יש לדווח לרופא ולבדוק חשש להפרעה בבלוטת התריס.

הזעת יתר בהיריון ולאחר הלידה, במיוחד בשעות הלילה, קשורה לשינויים הורמונאליים המתרחשים בגוף. התופעה נעלמת בתוך תקופה קצרה ואין צורך בטיפול. במידה ואישה לאחר לידה מרגישה רע וחום גופה עולה לטמפרטורה גבוהה, עליה לפנות באופן מיידי לרופא, היות ומצב זה יכול להעיד על התרחשות זיהום בגוף.

המתח הנפשי הנגרם לאמהות חדשות עשוי להיות גורם להזעת יתר, ולמרות שלא מדובר בגורם ודאי, זה אפשרי, כי הירידה הדרמטית ברמת האסטרוגן המתרחשת מיד לאחר הלידה, תורמת לתופעת ההזעה. גם לאחר שמשקל המים נעלם, יתכן שאישה לאחר לידה תמשיך להזיע יותר מהרגיל במיוחד בעקבות שינויים הורמונאליים ומטבוליים הקשורים להנקה.

הזעת יתר בהריון מה ניתן לעשות כדי להקל על המצב?

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי לשפר את המצב ולהפחית קצת ממה שנקרא הזעת יתר בזמן ההריון. ראשית, יש להקפיד על שתייה מרובה. ההמלצה הכללית בהריון היא להרבות בשתייה. אם אינך מקפידה על המלצה זאת וחשה בהזעת יתר, זהו צעד ראשון שכדאי לעשות. גם למען בריאותך ובריאות ההריון וגם כדי לשפר ולמזער את הזעת היתר בהריון. שנית, כדאי להקפיד על לבוש נח. אם בשגרה את נוהגת ללבוש בגדים העשויים מבדים עבים ולא נושמים, מומלץ לעבור לבדים נושמים יותר ורפויים על הגוף. אם ההריון שלך הוא בתקופת החורף, מומלץ להתלבש בשכבות וכך תוכלי לשלוט יותר טוב בטמפרטורת הגוף שלך במהלך היום והמעבר בין מקום סגור ומחומם לבין אויר קר מבחוץ

תהיי עירנית לתזונה שלך

דבר נוסף ואחרון אך חשוב מאוד הוא הימנעות ממאכלים המעודדים הזעת יתר בהריון. ישנם מאכלים הידועים כמגבירים הזעת יתר. רצוי לבדוק כל אחד מהם באופן אישי לפני ההחלטה להימנע באופן גורף, אך רוב האנשים מגיבים אליהם בהזעת יתר ובמיוחד אם מדובר בהריון בו גם ככה יש נטייה להזעת יתר.  מדבור במאכלים מעובדים ושמנים המכילים כמות סיבים נמוכה ומעט אנזימים הדרושים לגוף כדי לפרק את המזון. המאמץ שהגוף עושה כדי לפרק אותם מתבטא בין השאר בהזעה. בנוסף מזונות עם כמות גבוהה של נתרן (מלח) כמו חטיפים מלוחים, גם הם מעודדים הזעת יתר בגלל המאמץ של הגוף להיפטר מעודפי הנתרן.

גם מאכלים חריפים הם מעודדי הזעה כיון שהחומר הפעיל בהם מגרה את העצבים בחלל הפה ומשדר למוח תחושה של התחממות שאליה הגוף מגיב בהזעה. עוד ברשימת מעודדי ההזעה נמצאים קפאין ואלכוהול אך אותם בכל מקרה לא מומלץ לצרוך בהריון גם מסיבות שאינן קשורות בהזעת יתר, אלא מסיבות של בריאות העובר.

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ