הזעת יתר בגב ובבטן: איך להפסיק אותה

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר בגב ובבטןהזעת יתר מופיעה לרוב בבית השחי ובכפות הידיים. עם זאת, היא יכולה להופיע במקומות נוספים בגוף, ובין היתר בבטן ובגב.

במצב זה, הזעת יתר ממוקדת נחשבת להזעת יתר ראשונית, המופיעה על רקע הפעלה מוגברת של בלוטות הזיעה. הזעה מסוג זה מופיעה ברגעי מתח נפשי והתרגשות, אך קיימים אנשים המתלוננים על הזעה כזו גם ללא קשר לשינויים במצב הנפשי.

הזעת יתר בגב ובבטן יכולה להפריע ולגרום למבוכה רבה, ובמידה ומפריעה לחיי היום יום ניתן לטפל בה באמצעות מספר דרכים.

מתי מופיעה הזעת יתר בגב ובבטן?

הזעת יתר בגב ובבטן היא אמנם תופעה נדירה יחסית, אך היא יכולה להופיע במקרים הבאים:

פעילות גופנית מאומצת

הסיבה השכיחה ביותר להזעה בבטן, בחזה ובגב היא פעילות גופנית. במקרים רבים, אנשים המבצעים פעילות גופנית מאומצת סובלים מהזעה בכל הגוף, ובאזורים "לא שגרתיים" כמו הבטן והגב. תופעה זו נפוצה בעיקר אצל ספורטאים וחיילים, אשר לאחר פעילות סובלים מכך שחולצתם הפכה למיוזעת מאוד.

במקרים נדירים יותר, הזעת היתר והרטבת החולצה תופיע גם לאחר פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה קלה של מספר דקות. מקרים כאלה מפריעים מאוד, מביכים ודורשים כמובן טיפול.

לבוש לא מתאים

גורם נוסף אשר יכול להוביל להזעה בבטן ובגב הוא לבוש לא מתאים, ובעיקר חולצות לא מאווררות. מדינת ישראל היא מדינה חמה, ואנשים אשר מתלבשים בבגדים חמים יסבלו כמובן מהזעה בכל הגוף, ובין היתר בבטן ובגב (איברים החשופים יותר לביגוד חם). כמו כן, במהלך פעילות גופנית חולצה לא מאווררת ולא "נושמת" תגרום כמובן להזעה מרובה בבטן ובגב.

עודף משקל אנשים הסובלים מעודף משקל סובלים גם מהזעה מוגברת, ומועדים יותר להזיע גם בגב ובבטן. אחת מתכונות שכבת השומן היא תרומת חום, ואצל אנשים שמנים במיוחד יופיעו תלונות רבות יותר על חום והזעה בפלג הגוף העליון.

השפעות הזעת יתר בגב ובבטן

הזעת יתר בגב ובבטן יכולה לגרום למספר הפרעות:הזעת יתר בגב ובבטן

כתמי זיעה על החולצה – במקרים אלה יופיעו כתמים "לא מחמיאים", אשר ילוו לרוב בריח רע. כתמים אלה גורמים לרוב למבוכה רבה, מונעים פעילות גופנית כלשהי כאשר נמצאים בחברה ודורשים החלפת חולצה תדירה.

גירוי בעור – חיכוך הזיעה עם החולצה יכול לגרום במקרים מסויימים להופעת גירוי עורי אשר גורם לאי נעימות. במקרים חריגים, הזעת היתר יכולה אף ליצור מצע גידול למזהמים, ולגרום להופעת פטרת.

קושי בהתמודדות – בעוד ניתן להתמודד עם הזעה בבית השחי באמצעות דאודורנט מתאים, הזעה בבטן ובגב קשה מאוד להתמודדות, ומכיוון שמדובר בשטח גוף גדול אין הרבה תכשירים אשר יכולים לסייע להפחתת הזיעה.

הטיפול בהזעת יתר בבטן ובגב

הטיפול בהזעת יתר בבטן ובגב דומה לטיפול בהזעה באזורים נוספים, וכולל שינוי באורח חיים אל מול טיפולים מקומיים על ידי תכשירים מתאימים וטיפולים פולשניים אחרים. כל אדם הסובל מהזעת יתר בבטן ובגב צריך להיות מודע למצבו, להחזיק תמיד חולצה נוספת ולהקפיד על לבישת בגדים מאווררים ומתאימים.

במידה וההזעה עדיין נמשכת ומפריעה, ניתן להשתמש בתכשירים מקומיים אשר יכולים לסייע להפחתת הזיעה (בדרך כלל מדובר באנטיפרספירנטים עם מרשם רופא). בנוסף, הזרקת בוטוקס יכולה להיות יעילה במקרים אלה, מכיוון שהיא מונעת באופן ממוקד את ההזעה במקומות הספציפיים.

אם כל זה לא עוזר, ניתן כמובן לבצע ניתוח סימפטקטומיה, אשר יפחית באופן משמעותי את ההזעה אך גם מעלה את הסיכון לסיבוכים ותופעות לוואי.

מה לעשות כדי להפחית הזעת יתר בגב ובבטן?

  • ביגוד מתאים וקליל צעד ראשון ופשוט הוא להקפיד על ביגוד מתאים. בגדים קלילים ודקים מבדים טבעיים כמו מאה אחוז כותנה יסייעו לך להישאר כמה שיותר מאוורר ויצמצמו הזעת יתר בבטן ובגב. בחירה בצבע כהה תאפשר הסתרה של כתמי הזיעה אם יופיעו.
  • הקפדה על משמעת מים צעד שני הוא להקפיד על שתיית מים מרובה. שתיית מים מצננת את הגוף ומסייעת בהפחתת הזיעה.
  • הימנעות מעישון צעד שלישי הוא הימנעות מעישון. עישון ידוע כמעודד הזעה ולכן, מעבר ליתרונות הבריאותיים הברורים בהימנעות מעישון, כדאי לוותר עליו גם לטובת צמצום של הזעת יתר בגב ובבטן

הימנעות מסוגי מזון המעודדים הזעת יתר בבטן ובגב

צעד רביעי הוא הימנעות ממאכלים המעודדים הזעת יתר. ישנם מאכלים הידועים כמגבירי זיעה. רצוי לבדוק כל אחד מהם באופן אישי לפני ההחלטה להימנע באופן גורף, אך לרוב האנשים הם מגבירי הזעה. ניתן לנסות להימנע מהם במיוחד לפני אימון בו אתם עומדים להזיע הרבה.

מדבור בעיקר במאכלים מעובדים ושמנים המכילים כמות סיבים נמוכה ומעט אנזימים הדרושים לגוף כדי לפרק את המזון. המאמץ שהגוף עושה כדי לפרק אותם מתבטא בין השאר בהזעה. בנוסף מזונות עם כמות גבוהה של נתרן (מלח) כמו חטיפים מלוחים, גם הם מעודדים הזעת יתר בגלל המאמץ של הגוף להיפטר מעודפי הנתרןגם מאכלים חריפים הם מעודדי הזעה כיון שהחומר הפעיל בהם מגרה את העצבים בחלל הפה ומשדר למוח תחושה של התחממות שאליה הגוף מגיב בהזעהשניים נוספים אשר ידועים כמגבירי זיעה הם קפאין ואלכוהול. הקפאין ממריץ את מערכת ולכן גם גורם בין השאר להזעת יתר בבטן ובגב. האלכוהול מרחיב את כלי הדם ובכך מחמם את הגוף וגורם פעמים רבות להזעת יתר.

לסיכום, אם ננסה להקפיד לאורך זמן על כל הדגשים הללו, הסיכוי כי הזעת יתר בגב ובבטן תשתפר יעלה משמעותית. בנוסף, ניתן להתייעץ עם תזונאית או נטורופת לגבי תפריט המתאים למצב שלכם וכך לטפל בבעיה בצורה יסודית

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

עובדות מפתיעות שלא ידעתם על הזעה

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ