איך להתמודד עם הזעת יתר בקרקפת

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

הזעת יתר בקרקפת ובראשהזעת יתר בקרקפת היא תופעה נפוצה יחסית, שבמקרים מסוימים יכולה להופיע באופן בלעדי אך ברוב המקרים היא מופיעה בשילוב עם הזעת יתר במוקדים אחרים בגוף.

המוקד השכיח ביותר שמופיע במקביל להזעת יתר בקרקפת הוא אזור הפנים. למעט אזור העורף, העור שמכסה את הקרקפת נחשב לדק יחסית אך בעל ריכוז גבוה במיוחד של בלוטות חלב, זקיקי שיערות ובלוטות זיעה.

לכן אחד התסמינים העיקריים של הזעת יתר, הוא הזעה חמורה באזור הקרקפת.

מגוון רחב של גורמים אחראים להזעת יתר בקרקפת

חלק מהגורמים יכולים להוביל להזעת יתר גם במקומות אחרים בגוף וחלקם ייחודיים לעור הקרקפת. בין היתר חשוב להזכיר את הגורמים הבאים:

חבישת כובע הדוק או כובע שעשוי מבד לא נושם – מצב זה מוביל להגברת הטמפרטורה של הקרקפת ולהוביל להפרשה מוגברת של זיעה מבלוטות הזיעה שממוקמות בקרקפת.

תכשירי שיער – כמו למשל סוגים מסוימים של קרם שיער, שמפו או מרכך שיער שעלולים לעורר במשתמשים תגובה פיזיולוגית שתבוא לידי ביטוי בהזעת יתר.

תרופות – במיוחד תרופות פסיכיאטריות רבות שתופעות הלוואי של השימוש בהן יכולות לכלול בין היתר הזעת יתר בקרקפת כמו גם בשאר הגוף.

במחקרים רבים נמצא כי הזעת יתר בקרקפת עשויה לכלול מרכיבים גנטיים מסוימים ואכן ניתן לראות כי במקרים רבים החולים שסובלים מהתופעה הם צאצאים לאב או אם שסובלים ממנה גם כן. חלק מהאנשים חווים מצב בריאותי בו המערכת  הסימפתטית שלהם מופעלת בקלות רבה, מה שעלול לגרום להזעת יתר מהקרקפת אפילו במצבי לחץ קלים.

התסמינים מתבטאים בדרגות חומרה שונות

כך למשל היא יכולה כמעט שלא להפריע לאיכות החיים של אנשים מסוימים אך ישנם לא מעט אנשים שעלולים לסבול מהזעה חמורה ביותר שתגרום להרטבה של השיער. למעשה בקרב חלק מהסובלים מהתופעה ייתכן כי תוך דקות ספורות השיער יקבל מראה של שיער שנשטף במקלחת.

כפי שציינו במקרים מסוימים ההזעה יכולה לבוא לידי ביטוי בקרקפת בלבד, אך לא אחת מתלווים אליה מוקדים אחרים שיסבלו מההזעה כמו למשל באזור הפנים, במפשעות, בכפות הידיים, בכפות הרגליים, בבתי השחי ועוד.

כיצד מאבחנים הזעת יתר בקרקפת?הזעת יתר בקרקפת

את הזעת היתר בקרקפת ניתן לאבחן ללא קושי תוך התבססות על התלונות של המטופל, אך החלק החשוב ביותר בתהליך האבחון הוא לנסות ולהתחקות אחר הגורמים להזעה המוגברת.

לצורך כך יש לברר אילו תרופות נוטל המטופל, באילו תכשירי שיער הוא משתמש, האם קיימות מחלות רקע נוספות וכמובן שניתן לבצע מספר בדיקות דם או בדיקות שתן למשל על מנת לשלול גורמים אחרים שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי בהזעת יתר בקרקפת.

כיצד מטפלים בהזעת יתר בקרקפת?

הטיפול בהזעת יתר בקרקפת משתנה בהתאם לגורם להזעה אך לא אחת לא ניתן לאבחן את הגורם באופן מדויק. להלן מספר טיפולים אפשריים המתאימים עבור אלו שסובלים מהזעת יתר בקרקפת:

בוטולינום טוקסין הזרקה של בוטוקס לאזור הקרקפת מביאה לחסימת היכולות של בלוטות הזיעה לקבל את הסיגנלים העצביים שמטרתם לעודד את הפרשת הזיעה.

תרופות אנטיכולינרגיות – תרופות סיסטמיות הניטלות דרך הפה. השימוש בהן נעשה באופן ממוקד וקצר טווח בלבד על רקע תופעות הלוואי הרבות שלהן.

אלומיניום כלוריד – ישנו מגוון רחב של תכשירים במרשם רופא שיש למרוח על עור הקרקפת שעשויים להפחית את מידת החומרה של הבעיה.

הזעת יתר קרקפת – כיצד ניתן לאמוד את מידת החומרה של הזעת היתר שלנו?

הרבה אנשים נתקלים בסוגייה הבאה – כיצד נוכל לדעת כי הזעת יתר קרקפת שאנו חווים הינה הזעת יתר, ולמעשה כי לא מדובר בהזעה שגרתית לחלוטין. ניתן להעריך את מידת החומרה של הזעת היתר שלנו על פי שאלון פשוט, שאלון שנוצר ונועד על מנת להגדיר את מידת ההזעה של אנשים שסובלים ממנה ברמות כאלה ואחרות. השאלון הוא כדלקמן – ישנן 4 שאלות, זאת כאשר עלינו לבחור איזה שאלה מתארת את מצב הזעת יתר קרקפת ממנו אנחנו סובלים בצורה הטובה ביותר:

  1. האם מדובר בבעיית הזעה אותה אנו חווים, אך היא למעשה לא ניכרת לעין, ולא מדובר על הזעה שמפריעה לפעילות היום יומית השגרתית שלנו?
  2. האם מדובר בבעיית ההזעה שאנו חווים בתור בעיה שהיא בלתי נסבלת, אך לעתים ההזעה בכל זאת מפריעה לפעילויות שונות בחיים שלנו כמו למשל לפגוש אנשים אחרים, לעמוד מול קהל, לעשות הליכה רגילה שלא מערבת פעילות גופנית אינטנסיבית וכדומה.
  3. האם ההזעה ממנה אנחנו סובלים היא בלתי נסבלת ופוגעת באיכות החיים שלנו בצורה ניכרת ולכן הדבר דורש טיפול מהיר ויעיל?
  4. האם בעיית ההזעה שאנו חווים אינה נסבלת כלל, והזעה זו מפריעה תמיד ובכל רגע נתון לאורח החיים התקני שלנו ואף פוגעת בו עד כדי שאנחנו נמנעים מלהיפגש עם אנשים, לצאת מהבית ולעשות דברים נוספים שבשגרה?

הקשר שבין רפואה משלימה לבין טיפול בהזעת יתר קרקפת

הרפואה השלימה היא שיטת רפואה אלטרנטיבית, זאת כאשר שיטה זו מאמינה שיש חיבור בין המצב הנפשי של בני אדם, כלומר, מה שהם חווים מבחינה רגשית, לבין הדרך שבה מצב זה מתבטא מבחינה רפואית. למעשה – הרפואה המשלימה מציעה טיפולים רפואיים אשר עובדים על מצבנו הנפשי, מתוך אמונה שפתרון של בעיות רגשיות ונפשיות שלנו, יוכל להועיל גם למצב הפיזי שאנחנו מרגישים ומתמודדים עמו. טיפולים כגון – הומאופתיה, דיקור, נטורופתיה, ועוד נוספים, עומדים כיום לרשותם של אלה שמזיעים מהזעת יתר קרקפת ומעוניינים לנסות את הרפואה המשלימה לשם כך.

מדוע הזעת יתר בקרקפת זו בעיה?

הזעת יתר בקרקפת יכולה כאמור להיות מטרד רציני ויכולה להוביל לגרד מציק ולקשקשים. חשוב לטפל בהזעת יתר בקרקפת גם למען בריאות השיער כיון שהזיעה המתייבשת עלולה למנוע ולהפריע לצמיחת שיער חדש. בנוסף, המלחים הטבעיים המצויים בזיעה עלולים להשפיע על צבע השיער ואף לגרום לו להאפיר מעט.

הזעת יתר בקרקפתאיך ניתן לטפל?

ישנן כמה דרכי טיפול מומלצות הנשענות על בסיס טבעי וניתן לנסות אותן. כמובן שיש להתייעץ עם גורם רפואי לפני השימוש.

  1. חומץ תפוחים חומץ תפוחים מכיל את אותה רמת חומציות כמו הקרקפת. יש לערבב כמה כפיות חומץ במים חמימים ולעסות את הנוזל על הקרקפת
  2. מיץ עגבניות –  לעגבניות סגולות רבות ובין השאר הן עוזרות להפחית מעט מצב של זיעה כרונית. אפשר לשלב הרבה עגבניות בתפריט היומי ואפשר גם לשתות פשוט מיץ עגבניות.
  3. מי קוקוס ולימון – אפשר להכין מסכת שיער ממי קוקוס ולימון (בערך 2 כפות מי קוקוס מעורבבות בכ– 3-4 כפות מיץ לימון), לעסות אל תוך הקרקפת ולהשאיר כרבע שעה. לאחר מכן לשטוף את השיער במים.
  4. מיץ עשב חיטה מיץ עשב חיטה הוא מקור טוב לשלל ויטמינים כגון חומצה פולית, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין B6 וויטמין B12. כמו כן, הוא מפחית רעלים בגוף (שחלקם יוצאים גם בזיעה). גם כוס קטנטנה או אפילו כף של מיץ עשב חיטה ביום תפחית את הזיעה. מיץ עשב חיטה מביא איתו עוד מגוון רחב של יתרונות בריאותיים
  5. שמן קוקוס לשמן קוקוס סגולות רבות. ניתן לעסות אותו ישירות על הקרקפת או ללהשתמש בו כבסיס למסיכת שיער בתוספת תפוח אדמה ומיץ לימון. כמובן שעדיף לעשות את הטיפול שאתם נמצאים בבית ולא שאתם יוצאים החוצה

לסיכום, אם אתם סובלים ממה שנקרא הזעת יתר בקרקפת, יש לא מעט דרכים שיכולות לעזור לכם לשפר את המצב ואפילו לפתור אותה מהשורש. הקפידו על תזונה מאוזנת, שתו הרבה מים ולבשו בגדים עשויים בדים נעימים כמו כותנה למשל או בגדים מנדפי זיעה.

 

ייעוץ חינם ללא התחייבות – הפתרון להזעה מתחיל כאן

ירון בן חמו

ירון בן חמו

מטפל עם ניסיון עשיר בתחום הזעת היתר ומתן פתרונות להזעה אשר מטרידה ומקשה על אורח החיים.
עיקר הטיפולים אשר הוא מבצע:
- טיפולים חדשניים ומתקדמים
- מכשירים ביתיים וטיפול ביתי
- ליווי מטופלים ומתן ייעוץ